۰
plusresetminus
شهید آیت‌الله سید محمد بهشتی در واکنش به جنگ‌های میان اعراب و اسرائیل در دهه‌های چهل و پنجاه در سال 1352 گفته بود اسرائیل تا زمانی که استعمار آمریکا از ایران و یا ترکیه و اردن و عربستان سعودی خارج نشود، شکست نخواهد خورد.
زمان شکست اسرائیل به روایت شهید بهشتی+ سند
جنگ‌های میان اعراب و اسرائیل در دهه‌های چهل و پنجاه بازتاب زیادی در داخل کشور به دنبال داشت. حساسیت نسبت به این جنگ‌ها به چند موضوع اساسی بازمی‌گشت: نخست مساله‌ دفاع از یک هویت اسلامی و جهان اسلام و مکانی که از نظر دینی تقدس ویژه‌ای برای مسلمانان داشت و دیگری مخالفت با رژیم پهلوی که بخشی از سیاست‌ خارجی خود را بر همکاری و ارتباط نزدیک با اسرائیل تعریف کرده بود. به همین دلیل و برخی دلایل دیگر مساله‌ فلسطین در میان مردم و روحانیون از پایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. سند زیر بخشی از اظهارات شهید آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی در این زمینه را نشان می‌دهد. وی در سال 1352 گفته بود: «تا زمانی که دول اسلامی با یکدیگر متحد نشوند هیچگاه پیروز نخواهند شد. زیرا وقتی دول اسلامی از پشت به اعراب خنجر می‌زنند، چطور می‌توان انتظار داشت اعراب موفق شوند. مشارالیه همچنین اظهار داشت، اسرائیل تا زمانی که استعمار آمریکا از ایران و یا ترکیه و اردن و عربستان سعودی خارج نشود، شکست نخواهد خورد»



 

سند زیر به اظهارات «باقر مجلسی» از اعضای هیئت تحریریه روزنامه‌ی «مرد مبارز» راجع به اقدامات دولت، برای کم کردن تعداد روزنامه در سال 1341 اختصاص دارد. وی واگذاری مشاغلی در داخل و خارج از کشور به مدیران جراید را در این راستا ارزیابی کرده است.



مطالب غیر اخلاقی مندرج در مطبوعات عصر پهلوی به حدی وقیحانه بود که به دلیل تبعات ضد امنیتی آن مطالب بعضاً باعث انتقاداتی از سوی طرفداران رژیم نیز می‌شد. نکته‌ی جالب آنکه علی رغم پاره‌ای اعتراضات، هرگز اقدامی برای جلوگیری از انتشار این گونه مطالب به عمل نیامده و هر روز نیز دامنه‌ی آن گسترده‌تر می‌شد. در سند زیر به تاریخ 1338 می‌خوانیم که «حسین علاء» وزیر دربار، در نامه‌ای برای وزیر کشور از انتشار این مطالب انتقاد کرده است. در بخشی از این نامه حسین علاء که از اعضای تشکیلات فراماسونری و از ازلی‌های معروف بود نوشته است«در بعضی از مجلات و جرائد من جمله مجله تهران مصور مطالب مستهجن و بسیار زننده‌ای منتشر می‌شود که از هر حیث خلاف عفت عمومی بوده و نشر آن در خانواده‌ها به هیچ وجه به صلاح نیست»



https://www.cafetarikh.com/news/19634/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما