۱
plusresetminus
از جمله صدمات او به مردم یکی این بود که گاومیشی داشت و این گاومیش همیشه مطلق العنان و آزاد بود. از بام تا شام در کوچه و بازار به اختیار می گشت. از دور که پیدا می شد کسبه به صورت بلند، به طور رمز، به عبارت مخصوص به یکدیگر اعلام می کردند که گاومیش آمد . . . به هر دکان که می رسید اذیتی می کرد. مخصوصا به دکان شیرینی فروشی که می رسید مقدار کثیری شیرینی می خورد و حلویات را می ریخت و طَبَق آنها را به زمین می انداخت.
از ناامنی عصر میرزا آاقاسی تا امنیت عصر امیر کبیر
جوان و تاریخ- کشکول

از ناامنی عصر میرزا آاقاسی تا امنیت عصر امیر کبیر

برای شناخت ناامنی عصر حاجی میرزا آقاسی و امنیت و اما عصر امیرکبیر ابتدا داستان قدرت و مقام گاو حاجی میرزا آقاسی را از زبان مولف کتاب صدرالتواریخ می خوانیم:

«از جمله صدمات او به مردم یکی این بود که گاومیشی داشت و این گاومیش همیشه مطلق العنان و آزاد بود. از بام تا شام در کوچه و بازار به اختیار می گشت. از دور که پیدا می شد کسبه به صورت بلند، به طور رمز، به عبارت مخصوص به یکدیگر اعلام می کردند که گاومیش آمد . . . به هر دکان که می رسید اذیتی می کرد. مخصوصا به دکان شیرینی فروشی که می رسید مقدار کثیری شیرینی می خورد و حلویات را می ریخت و طَبَق آنها را به زمین می انداخت. همچنین کوزه ماست بقال و کفه برنج و کوزه روغن و تغار پنیر او را می شکست و قدری میوه جات او را می خورد و می رفت. صاحب دکان ایستاده نگاه حسرت آمیزی می کرد و جرات آن را نداشت که گاومیش را دفع کند و حفظ مال نماید»

از ناامنی عصر میرزا آاقاسی تا امنیت عصر امیر کبیر

و برای شناخت امنیت عصر امیرکبیر این خبر از شماره 37 روزنامه «وقایع اتفاقیه» گویای همه چیز است:

«قشون متوقف دارالخلافه تهران در کمال نظم و حساب می باشند، بلکه از بیم مواخذه امنای دولت علیه بیشتر از سایر مردم از شرارت و بی حسابی احتراز و اجتناب دارند؛ چنانچه در هفته گذشته یک نفر از سربازان جدید مراغه یک راس الاغ در صحرا پیدا کرده و عوض اینکه صاحب مال باید در جستجو باشد سرباز مزبور جارچی به شهر فرستاده بود که هرکس الاغ گم کرده باشد بیاید و نشان او را داده بگیرد. تا اینکه صاحب مال پیدا شده رفته نشانی الاغ خود را داده مال خود را گرفت و رفت»

https://www.cafetarikh.com/news/19894/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما