۰
plusresetminus
مشهد، در روزهایی که انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده بود آبستن حوادثی شد که هر یک ضمن ثبت در دفتر تاریخ انقلاب اسلامی ایران در روند پیروزی انقلاب نیز تأثیرگذار بود. واقعه ۲۳ آذر ۵۷ بیمارستان امام رضا(ع) یکی از این وقایع بود.
ماجرای حمله وحشیانه حکومت پهلوی به بیماران+عکس
همزمانی واقعه ۲۳ آذر ۱۳۵۷ و محرم، تظاهرات پیاپی مردمی باعث حمله بیشتر عاملان خشونت پهلوی به عزادار حسینی و مخالفان رژیم پهلوی شد.

دکتر بهرامی رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و شاهد عینی واقعه ۲۳ آذر درباره این حادثه می‌گوید: چماق به دستان با حمایت نیروهای امنیتی وارد باغ بیمارستان امام رضا(ع) شدند. ابتدا ماشین های سواری پزشکان و پرسنل بیمارستان را مورد هجوم قرار داده و شیشه های آنان را شکستند. سپس در ادامه حرکت خود، به بخش اطفال بیمارستان از مقابل فروشگاه لشکر بداخل بیمارستان هجوم بردند و ضمن شکستن اثاثیه داخل آن، شروع به تیراندازی به سمت بخش اطفال وبخش داخلی کردند. هنگام ورود به این بخش، نگهبانان از خود مقاومت نشان دادند که بر اثر درگیری، تعدادی از آنان مجروح شدند. اما هنگامی که با مقابله انبوه کارکنان بخش و سایر پزشکان و دستیاران تخصصی رو به رو شدند، به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی پرداختند. این تهاجم چندان دوام نیاورد؛ زیرا مردم به محض اطلاع به طرف بیمارستان حرکت کردند و هنگامی که به آنجا رسیدند، چماق به دستان فرار را بر قرار ترجیح داده بودند.


در این روز، نوجوانی به نام محمد منفرد به ضرب گلوله عوامل پهلوی شهید شد و دکتر دهقان از ناحیه پا و استاد کاظم برجسته از دست مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح شدند .

به گفته دکتر فرهودی یکی دیگر از شاهدان عینی این ماجرا، یک کودک ۹ ماهه نیز بر اثر حمله چماق داران رژیم پهلوی به شهادت رسیده است.

این درگیری با اینکه از ساعت‌۱۰:۳۰ صبح آغاز شده بود اما تا بعد از ظهر هنوز بیمارستان در محاصره عوامل رژیم قرار داشت. حدود ساعت یک بعدازظهر آیت‌ا... خامنه‌ای، مرحوم آیت‌ا... مرعشی و تعدادی از مبارزان از در اصلی بیمارستان وارد شدند. عوامل بیمارستان علما را در میان خود گرفتند تا آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار نگیرند. بعد هم با اضافه شدن سایر علما در حدود ساعت سه بعدازظهر اعلامیه شدید‌اللحنی با این مضمون صادر شد: تا ازاله عناصر رژیم، رفع محاصره نظامی و تنبیه مقصران حادثه دردناک حمله به بیمارستان در این مکان اعلام‌تحصن می‌کنیم.
فردای آن روز با تجمع پزشکان در تشییع جنازه شهید محمد منفرد، اولین راهپیمایی یکپارچه پزشکان و پرستاران در حمایت از انقلاب شکل گرفت. پس از آن نیز تحصن آیات عظام خامنه‌ای، میرزا جوادآقای تهرانی، شیخ ابو‌الحسن شیرازی، مرعشی، مروارید، واعظ‌طبسی، محامی، حکمت و نوقانی در بیمارستان تا پنجم دی ادامه داشت و بازتاب‌هایی نیز در سخنان امام‌(ره) داشت و آغاز دور جدیدی از مخالفت‌ها با رژیم شد.

حالا بعد از سی و چند سال از آن حادثه، دانش آموزان مشهدی به همت فرهنگسرای انقلاب این شهر، با حضور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد یاد و خاطره این روز مهم را گرامی داشتند.

در این بازدید دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی مدرسه امام حسین(ع) مشهد با حضور در بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) از روایتگری معلم خود که یکی از شاهدان عینی این ماجرا نیز بوده است، بهرمند شدند و در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفتند. در طول این بازدید همچنین دانش آموزان شاخه های گلی که همراه خود به بیمارستان آورده بودند را به بیماران بخش اطفال اهداء کردند تا با این کار یاد آن دو شهید را گرامی بدارند.

در ادامه این بازدید دانش آموزان هنرمند مدرسه امام حسین(ع) بر اساس روایتگری معلم خود نقاشی هایی نیز کشیدند که تصویر آنها را در ادامه از نظر خواهید گذراند.









 

 

https://www.cafetarikh.com/news/21702/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما