۰
plusresetminus
پوشش لرها مخصوصا بویراحمدی ها و بختیاری ها در گذشته ویژگی خاصی داشت که بتدریج، بخصوص پس از اصلاحات حکومت رضاشاه این ویژگی کمرنگ شده است.
پوشش زنان و مردان لر
جوان و تاریخ- سبک زندگی

پوشاک زنان و مردان لر

 

حکومت رضاشاه پهلوی با هدف یکسان سازی جامعه و به ظاهر مدرن کردن کشور، جنایت بسیاری را مرتکب شد. رضاشاه و ایادی او در پی آن بودند تا همه تنوع های فرهنگی که برآمده از قرن ها تجربه و تعمق فرهنگی بود، به یکباره از ابین ببرند و در مقابل لباس غربی ها را بر تن مردم ایران بپوشانند. از جمله فرهنگ هایی که حکومت پهلوی اول به جنگ آنها رفت، پوشش لرها بود:

 

«پوشاک لرها مخصوصا بویراحمدی ها و بختیاری ها در گذشته ویژگی خاصی داشت که بتدریج، بخصوص پس از اصلاحات حکومت رضاشاه این ویژگی کمرنگ شده است. پوشش مردان لر عبارت است از کلاه نمدی، پیراهن ساده و شلوار بسیار گشادی به نام تمبون و کفش هایی به نام گیوه.یکی از تن پوش هایی که مردان لر بختیاری را از دیگران متمایز می کند، جامه ای بی آستین به نام چوقا ]چوخا[ است که بلندب آن تا زانو و از جنس پشم سفید با راه راههای سیاه عمودی است. زنان لر جامه ای بلند ]جوه،جما،پیرهن[ که روی آن پیراهنی چاکدار چین دار قرار می گیرد، می پوشند. سربندی دستار مانند نیز موها را می پوشاند. پوشاک زنان لر به رنگ های روشن و شاد است و با مهرهای شیشه ای ،سکه ها، منجوق ها و... تزئین می شود.»1

 

1-حمید عامریان و امید شیوا، شناخت فرهنگ و اقوام ایران زمین، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، 1390،ص 136-137




https://www.cafetarikh.com/news/22149/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما