۰
plusresetminus
عمر سرمایه است نه درآمد؛ از هزینه نمودن سرمایه جز در تحصیل دل مایه پرهیز شود.
صراط مستقیم چیست ؟
متن زیر برگرفته از کتاب ارزشمند "نسیم اندیشه" اثر آیت الله جوادی آملی مرور می شود: آیا درست است که شخصی برای دیگری که بیماری مزمن و دیرینه ای دارد دعا کند و با توسل به امامان معصوم (ع) شفای او را بخواهد؟ یا اینکه از خدا سختی زندگی را طلب کند تا برخی مشکلات را فرا روی او قرار دهد و در نهایت و در آخرت اجر و پاداش بیشتری دریافت کند؟هنگامی که خداوند قلب بیمار شخصی یا یکی از دوستان او را با نیایش جذب نمود و دل با بال کشش غیبی میل دعا یافت، معلوم می شود که شفا رقم خورده است حضرت ایوب وقتی با جدیت عرض کرد:"إنّی

مسّنی الضّرّ و أنت أرحم الراحمین"(سوره انبیاء، ِاه 83)، معلوم شد که خواسته او مسبوق خواسته خدای سبحان بوده است، زیرا رجال الهی چونان ملائکه بدون اذن سابق قول یا فعلی ندارند:" لا یسبقونه بالقول"(سوره انبیاء، آیه 27).

اگر صاحبدلی پیام الهی را برای درخواست علاج بیماری کهن و مرض عتیق در نهانخانه دل دریافت نمود، نباید دریغ کند. البته بیماری که در منزل صبر به سر می برد، بی درنگ آن را تحمل می کند و مریضی که در مرحله رضا قرار دارد، از آن خشنود می شود و مبتلایی که از حضور خویش فارغ و از درد خود غافل است و در مزلت رفیع تفویض سیر می نماید از خود طرحی ندارد، بلکه می پسندد آنچه جانان پسندد.

چون دعای پدر برای فرزند، طبق حدیث نبوی (ص) همسان دعای پیامبر (ص) برای امت خود است:"دعاء الوالد لولده کدعاء النبی لأُمته"(نهج الفصاحه، ج 1، ص322 ) و کهنسالی که از عهد دیرین به تعلیم کتاب و حکمت اشتغال داشتند، به مثابه پدران علمی – بلاواسطه یا مع الواسطه – هستند.

عمر سرمایه است نه درآمد؛ از هزینه نمودن سرمایه جز در تحصیل دلمایه پرهیز شود.

بر اساس اصل استوار: قل الله ثم ذرهم فی خوضهم یلعبون"(سوره انعام، آیه91 ) در عین اشتغال به علم الدراسة، از جاذبه علم الواراثة غفلت نشود.

صراط مستقیم که حرکت در آن مصونیت از راه های انحرافی را در پی دارد، چیست؟

صراط مستقیم همان دین خدا است. کسی که اهل مراقبت این به خوبی از مستقیم بودن صراطی که می پیماید، آگاهی دارد. اگر مقداری از این راه را با اخلاص طی کنید، بقیه آن با عنایت خدا پیموده می شود.

شیطان نیز در صراط مستقیم کمین کرده است، در غیر این صورت کژراهه تحت اختیار خود او اداره می شود؛ یعنی کسانی که بر اثر شیطنت شیطان اغوا شده اند، در کژراهه هستند.

شیطان خود به این امر اذعان کرده است که من در صراط مستقیم به کمین نشسته ام:" لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم"(اعراف، آیه 16) ولی خدا وعده داده است که اگر شما کمی جلوی شیطنت شیطان را بگیرید،

نصرت الهی شامل حال شما خواهد شد:" و من یؤمن بالله یهد قلبه"(تغابن، آیه 11) کسی که در مراحل ابتدایی ایمان بیاورد و از خدا و رسولش (ص) اطاعت کند، صراط مستقیم را به آسانی طی می کند.

اگر کسی باتقوا بود و در راه خدا انفاق کرد، ما انجام کارهای خیر را برای او آسان می کنیم، بنابراین برای پیمودن صراط مستقیم باید کمی خالصانه حرکت کرد تا بقیه آن به آسانی طی شود.




https://www.cafetarikh.com/news/27399/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما