۰
plusresetminus
حجت‌الاسلام شهید «محمدحسن شریف قنوتی» نخستین شهید روحانی جنگ است که عراقی‌های بعثی به شکل فجیعی او را به شهادت رساندند.
نحوه شهادت اولین شهید روحانی/عکس
شیخ شریف قنوتی در سال 1313 در سرزمین گرم و ساحل دل‌انگیز اروندکنار متولد شد. در دوران مبارزه علیه طاغوت ممنوع‌المنبر شد و تحت نظر عوامل ساواک قرار گرفت.

با شروع جنگ تحمیلی ستاد کمک‌رسانی به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور را در بروجرد تشکیل داد و روز سوم مهرماه سال 1359 به همراه کاروانی متشکل از 21 کامیون آذوقه اهدایی مردم بروجرد به خرمشهر رفت

پس از بازگشت از خرمشهر با تشکیل گروه‌هایی از جوانان غیور و مؤمن بروجرد به خرمشهر بازگشت. وی با تشکیل گروه‌های «الله اکبر» و گروهان مقاومت چندین بار شهر را از خطر سقوط نجات داد.

«ستون پنجم» دشمن فعالیت‌ها و تحرکات او را به دشمن اطلاع می‌داد و دشمن نیز تلاش می‌کرد تا او را به دام اندازد. او علاوه بر فرماندهی محور خرمشهر و هدایت نیروها، مسئولیت تأمین مهمات آنان را نیز برعهده گرفت.

سرانجام روز 24 مهرماه سال 1359 هنگام رساندن مهمات به یکی از نقاط درگیری در یکی از خیابان‌ها در محاصره بعثی‌ها قرار گرفت، اما مردانه به مبارزه برخاست و با رشادت تمام جنگید و چند نفر از آنها را به هلاکت رساند. تیری به دستش اصابت کرد.هر چند توان چندانی در بدن نداشت اما به جنگ تن به تن با دشمن رفت اما نیروهای دشمن او را از پای درآوردند و به وسیله سرنیزه، جمجمه سرش را شکستند و به طرز فجیعی او را با شلیک گلوله به سرش به شهادت رساندند.

شهید شریف قنوتی قبل از شهادت بالحنی رسا به عراقی‌ها گفته بود: «از خاک ما بیرون بروید، مگر ما همه مسلمان نیستیم.؟»





 

https://www.cafetarikh.com/news/31678/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما