۱
plusresetminus
بنا بر یک تحلیل، اعتراضات پس از اجباری شدن کلاه شاپو و یا کشف حجاب حوادثی بود که طی آن حکومت به این نتیجه رسید که مصلحت ایجاب می کند که کار برخی از مخالفین سرسخت و شاخص خود را یکسره کند.
چه زمانی رضاشاه کار مدرس را یکسره کرد؟
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

چه زمانی رضاشاه کار مدرس را یکسره کرد؟

ماجرای اجباری شدن کلاه شاپو و اتفاقاتی که پس از آن روی داد، از جمله رویدادهایی است که باعث شد تا استبداد حکومت پهلوی بیشتر و بیشتر شود. از این پس حکومت دانست که در میان مردم هیچ جایگاهی ندارد. به همین دلیل بود که برای رضاشاه این ترس پدید آمد که کسانی که تا آن زمان در بازداشت حکومت بودند، به دلایلی بتوانند بگریزند و یا آزاد شوند و رهبری قیام را بر عهده بگیرند. بدین ترتیب بنا بر یک تحلیل، اعتراضات پس از اجباری شدن کلاه شاپو و یا کشف حجاب  حوادثی بود که طی آن حکومت به این نتیجه رسید که مصلحت ایجاب می کند که کار برخی از مخالفین سرسخت و شاخص خود را یکسره کند. یکی از مهمترین این مخالفین آیت الله سید حسن مدرس بود:

«شاه احساس کرده بود که طبقه علما و مقدسین بواسطه تحمیل کلاه شاپو  و رفع حجاب زنها و بلکه نوع متدینین را خاطر از شاه رنجیده و باطنا مخالف او هستند لذا در مقام آن برآمد که بنیان آنان را ریشه کن کند. از طرفی دستور محرمانه به شهربانی داده بود که در مرکز ولایات به طبقه روحانیین(روحانیون) سخت گیری کنند و به هر بهانه آنها را توهین نمایند و از طرفی اشخاص موثری که در حبس سیاسی بودند از قبیل مرحوم سید حسن مدرس و جعفرقلی اسعد بختیاری که سابقا وزیر جنگ بود و برادر او و نصرت الدوله پسر فرمانفرما و بعضی دیگر را که اسامی آنها الان در نظرم نیست با وضع فجیع در حبس کشتند. بعضی را مانند مدرس خفه کردند و بعضی ها را به وسیله تزریق سم یا خوراندن سم کشتند.»1

پی ‌نوشت‌ ها:

1-محسن صدر، خاطرات صدرالاشراف، تهران، انتشارات وحید، 1364، صص303-304

https://www.cafetarikh.com/news/32941/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما