۰
۱
plusresetminus
آری به اتفاق می توان جهان گرفت

راه مقابل با نائب حسین ها و اقبال السلطنه ها

یگانه وسیله ای که ایرانیان را از مخاطرات داخله و خارجه نجات بخش و نیکوتر استعلاجی که قومیت و اسلامیت و مملکت را پایدار و بر دوام می دارد... ائتلاف فرق سیاسی است.
راه مقابل با نائب حسین ها و اقبال السلطنه ها
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

راه مقابل با نائب حسین ها و اقبال السلطنه ها


 

همه انقلابها و جنبش ها آن زمانی می توانند پیروز شوند که در آن نیروهای متعدد اجتماعی- سیاسی با یکدیگر بر علیه یک هدف مشترک اجتماع و ائتلاف نمایند. این ائتلاف همیشه بر اساس یک «مای مشترک» که مبتنی بر یک آرمان مهم است شکل می گیرد. آرمان دو انقلاب مشروطه اسلامی در ایران از یک منظر مهم، مقابله با غول استبداد بود. در عین حال که این ائتلاف با هدف مقابله با استعمار وامپریالیست خارجی نیز شکل گرفته بود. شکست بسیاری از این نهضت ها پس از پیروزی اولیه نیز به دنبال ریزش و شکست در ائتلاف است. از همین رو ست که اهل خرد به دنبال ایجاد و یا حفظ اتحادند. اتحادی که در متن زیر دغدغه و اهمیت آن را می توان دریافت:

 

«حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت

 

آری به اتفاق می توان جهان گرفت»

 

«یگانه وسیله ای که ایرانیان را از مخاطرات داخله و خارجه نجات بخش و نیکوتر استعلاجی که قومیت و اسلامیت و مملکت را پایدار و بر دوام می دارد و نیز سدی سدید از برای جلوگیری تجاوزات دست تعدی اجانب و خراب کاری های ارتجاعیون می شود و تمام ایرانیان را به آسایش و امنیت آتیه امیدوار می کند، ائتلاف فرق سیاسی است.  اگر به چشم بصیرت و دیده دور بین حقیقت به نتایج حسنه این هیئت موتلفه فرق سیاسی بنگریم و نیکو دقت نمائیم می بینیم که اندک اندک استقلال مملکت چون هلال یک شبه رو به اعتلاء و روشنائی و اضمحلال قومیت چون بدر شب چهارده رو به انحطاط و پستی است. هر چه بر روشنائی او افزوده گردد، از ضیاء این کاسته می شود. به عبارت آخری می توان از راه پیش بینی گفت که از این به بعد اوضاع نفاق و هرج و مرج و غارت و چپاول و اختلافات به کلی خاتمه پذیر است و اشخاص مثل نائب حسین ها و اقبال السلطنه ها و رشید السلطان ها و رحیم خان ها و همچنین بنی قوام ها و و و در مملکت احداث نخواهد شد...»1

 

پی نوشت ها:

 

1-ائتلاف فرق سیاسی، نشریه پروانه، سال 1329،  شماره 26، ص2




https://www.cafetarikh.com/news/32982/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
کلات
....................