۰
plusresetminus
روایتی از مینو صمیمی کارمند دفتر فرح

چرا جیمی کارتر به ایران آمد؟

موقعی که در آخرین روز سال 1977 پرزیدنت کارتر و همسرش به تهران آمدند، آگاهان سیاسی شگفت زده از خود می پرسیدند: چه دلیلی باعث شده که شش هفته پس از سفر شاه به واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با او به تهران بیاید؟
چرا جیمی کارتر به ایران آمد؟
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

جیمی کارتر در ابتدای رسیدن به پست رئیس جمهوری کمی تند رفت! او علیه رژیم های دیکتاتور سخنان تندی گفت. سخنانی در حمایت از فضای باز سیاسی و حقوق بشر. اما خیلی زود فهمید که نمی بایست در مورد ایران این انتظارات را داشت. به همین جهت ایران را از موارد ذکر شده استثنا کرد. این در حالی است که برخی سلطنت طلبان معتقدند کارتر در برهه انقلاب، شاه را رها کرده بود. حتی اظهارات مینو صمیمی، کارمند دفتر فرح پهلوی نیز به خوبی بیانگر آن است که کارتر، به شدت حامی شاه بود:

«موقعی که در  آخرین روز سال 1977 پرزیدنت کارتر و همسرش به تهران آمدند، آگاهان سیاسی شگفت زده از خود می پرسیدند: چه دلیلی باعث شده که شش هفته پس از سفر شاه به واشنگتن، رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با او به تهران بیاید؟ ... و طبعا هیچکدام پاسخی بهتر از این برای سوال خود نیافتند که: به طور یقین جیمی کارتر با چنین اقدامی خواسته ارزش و اهمیت فوق العاده ی ایران را برای آمریکا مورد تاکید قرار دهد؛ و قصد دارد در آن مقطع خاص هم شاه را دلگرم کند و هم به دنیا نشان دهد که رژیم شاه از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.»1

 

1-مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه: دکتر حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات اطلاعات، 1386، چاپ دهم،  ص 212

https://www.cafetarikh.com/news/33002/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما