۰
plusresetminus
پیدایش و گسترش اعتیاد در ایران جزو شگردهایی است که بدست استعمار انگلیس و از سوی «برادران شرلی» در دوره ی صفویه رواج داده شد. اما در دوران قاجار، از زمان ناصرالدین شاه در اطراف دارالخلافه در تهران، زمین‌های زیادی به کشت خشخاش اختصاص یافت و سطح کشت آن به اندازه ای زیاد شد که صرفنظر از کفاف مصرف داخلی‌،سالیانه مقادیر زیادی تریاک به مستعمرات انگلیس صادر می‌گردید.
انگلستان و معتاد کردن ایرانیان
تریاک یک پادزهر دارویی است که از هزاران سال پیش کاربرد دارویی داشته و امروزه نیز یکی از بهترین مواد دارویی در پزشکی بشمار می آید . اما بهره ی نابجا و نابودکننده از این پادزهر سبب شد تا نام این ماده ی دارویی تبدیل به نامی شوم و بیمناک شود و هر کجا نام آن می آید آدمی در اندیشه های هولناکی فرو می رود .اعتیاد برآیند استفاده ی نامناسب و تخریبی از تریاک است . پیدایش و گسترش اعتیاد در ایران جزو شگردهایی است که بدست استعمار انگلیس و از سوی «برادران شرلی» در دوره ی صفویه رواج داده شد. اما در دوران قاجار، از زمان ناصرالدین شاه در اطراف دارالخلافه در تهران، زمین‌های زیادی به کشت خشخاش اختصاص یافت و سطح کشت آن به اندازه ای زیاد شد که صرفنظر از کفاف مصرف داخلی‌،سالیانه مقادیر زیادی تریاک به مستعمرات انگلیس صادر می‌گردید. دولت انگلیس برای معتاد نمودن ایرانیان و گسترش اعتیاد در ایران، در آغاز مزدوران خود را فرمان داد که با تبلیغ تریاک و اینکه درمان همه ی دردهاست، مردم ایران را که در آن زمان از روی تهی دستی و کمبود پزشک از بیماریها رنج می‌بردند، به این ماده مخدر معتاد نمودند. دیری نپایید که تریاک به عنوان یک داروی خانگی جای خود را در میان ایرانیان باز کرد و پس از مدتی دولت انگلیس اعلام کرد که سوخته‌ی تریاک را با قیمت مناسب از افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند می‌خرد.


( شگرد روباه پیر آن بود که مطمئن شود مردمان تریاک را مصرف می کنند ، زیرا سوخته ماده ای است که پس از مصرف تریاک در وافور جمع می شود و پس مانده ی تریاک است ) بدین ترتیب شمار زیادی از مردمان به منظور کسب درآمد، تریاک را که به مقدار فراوان و به قیمت ارزان در دسترس بود می‌خریدند و پس از کشیدن، سوخته ی آن را به بهای چند برابر می‌فروختند. به گونه ای که این شیوه جزو کارهای روزانه ی برخی کسان شده بود. اما هنگامی که دریافتند،‌ شمار زیادی گرفتار اعتیاد شده‌اند،این داد و ستد را متوقف کردند. دید حکومت نسبت به تریاک به عنوان یک منبع درآمد بود و به زیانها و سرانجام آن در اعتیاد و مانگاری (استمرار) آن در دوره‌های پسین توجه‌ای نمی‌کرد تا جایی که روز به روز به شمار معتادان افزوده می‌شد. در سال 1314 خورشیدی شمار معتادان به رقمی حدود 5/1 میلیون تن(فرد) و نزدیک به 7 درصد همه ی ایرانیان رسید شوربختانه در زمان رضاشاه از سوی اداره ی دارایی تریاک را به روستاهای ایران می بردند و در دسترس روستاییان می گذاشتند و سوخته ی آن را نیز از آنان می خریدند ! این روند تا جایی پیش رفت که حکومت ایران ، همراه با استعمار انگلیس به نابودی سرمایه های ملی کشور که جوانان بودند ادامه داد و امروز نیز پس از گذشت سالیان بسیار ، همچنان شمار فروانی از ایرانیان با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند...



 کارت دریافت سهمیه ی تریاک در دوران پهلوی

https://www.cafetarikh.com/news/35142/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما