۰
plusresetminus
در زندگی اجتماعی عشایر، در معاشرت میان طبقات که به خصوص در رابطه باپیوندهای زناشویی میان اقشار مختلف آشکار می شود، محدودیت وجود دارد.
ازدواج طبقاتی در ایران قدیم
کافه تاریخ- سبک زندگی



در دنیای امروز و به طور خاص در کشورهای غربی و پیشرفته، ازدواج مقوله ای است که دختران و پسران و به عبارتی عروس و داماد درباره آن تصمیم می گرفتند. این مسئله در کشور ما نیز بسیار رایج است. البته بیشتر در شهرهای بزرگ. با این حال در شهرهای کوچک نیز انتخاب دختر و پسر از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. این مسئله سبب شده تا «طبقه­ای» که در دختر و پسر در آن زیست می کنند، به موضوع حاشیه ای تبدیل شود و یا حداقل کمتر از قبل داررای اهمیت باشد. اما در گذشته بر خلاف امروز بسیار مهم بود که دختری از طبقه بالا تحت هیچ شرایطی به طبقه پایین تر از خود شوهر نکند. جالب اینکه این مسئله حتی در روستاها و عشایر ما نیز به شدت رعایت می شد:

«در زندگی اجتماعی عشایر، در معاشرت میان طبقات که به خصوص در رابطه باپیوندهای زناشویی میان اقشار مختلف آشکار می شود، محدودیت وجو دارد. قاعدتا تصور می شود که ازدواج باید فقط در چهارچوب یک طبقه انجام پذیرد. حقیقت اینکه در میان قشقاییان و بخشی از عشایر خمسه، ممسنی و کهگیلویه مواردی هست که از طبقات پست عروس می برند، ولی دخترنشان را به نمایندگان طبقاب پست شوهر نمی دهند. دختران ایلخانی قشقایی معمولا حتی به مهمترین و بانفوذ ترین کلانترها شوهر داده نمی شدند، و دختران کلانترها به نوبه خود، به کدخداها شوهر داده نمی شدند. این رفتار برای ایلخانی یا کلانتر کسر شان و ننگ محسوب می شد. در ارتباط با این  حصاربندی های طبقاتی و آیین تشریفاتی و نیز با توجه به اینکه جوانان طبقات بالا اغلب با دخترانی از طبقات پست ازدواج می کنند، دختران طبقات بالا به خصوص در قشقاییان بسیاری اوقات عموما نمی توانند شوهر کنند.»1

1-میخائیل سرگی یویچ ایوانف، عشایر جنوب، ترجمه: کیوان پهلوان و معصومه داد، تهران، آرون، 1385،ص 176 – 177

 

https://www.cafetarikh.com/news/35733/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما