۰
plusresetminus
با توجه به اقدام شاه در خرید 25 درصد از سهام مجتمع فولاد "کروپ" آلمان در همان زمان، به این حقیقت پی می بریم که ذهن شاه تا چه حد آکنده از اندیشه های بی پایه بود، و چگونه در حالی که شخصا سقوط اقتصادی آلمان را پیش بینی می کرد، در ان کشور دست به چنان سرمایه گذاری عظیم زد.
پیش بینی شاه از سقوط حکومت آلمان غربی!
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

شاه در دهه 50 شمسی و در زمانی که دلارهای نفتی اش از پارو بالا می رفت، به توهم عجیبی رسیده بود. در این زمان او خود را زمامداری می دانست که در حال پیگیری رسالت خود در قبال مردم است. او به جایی رسیده بود که حتی به پیشگویی و پیش بینی نیز می پرداخت و برای کشورهای دیگر نسخه می پیچید:



«در نوامبر 1975 "هلموت اشمیت" صدر اعظم آلمان فدرال برای مذاکره با شاه به ایران سفر کرد. و مدتها بعد از آن یکی از رایزنهای سفارت آلمان تهران – که در جریان گفتگوهای هلموت اشمیت و شاه حضور داشت – به من گفت "شاه ضمن صحبتهایش، به صدر اعظم هشدار داد که عنقریب آلمان غربی سقوط خواهد کرد. و مدعی شد که علت سقوط هم چیزی نیست جز بی ثباتی جامعه ی آلمان و آینده ی خطرناکی که تورم و رکود اقتصادی در آن کشور پدید آورده است". گر چه ممکن است اینطور فرض کنیم که شاه در صحبتش با صدراعظم آلمان فی الواقع آینده ی حکومت خود را پیش بینی کرده بود، ولی از شوخی گذشته، با توجه به اقدام شاه در خرید 25 درصد از سهام مجتمع فولاد "کروپ" آلمان در همان زمان، به این حقیقت پی می بریم که ذهن شاه تا چه حد آکنده از اندیشه های بی پایه بود، و چگونه در حالی که شخصا سقوط اقتصادی آلمان را پیش بینی می کرد، در ان کشور دست به چنان سرمایه گذاری عظیم زد.»1

1-مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه: دکتر حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات اطلاعات، 1386، چاپ دهم، ص 207- 208

https://www.cafetarikh.com/news/35787/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما