۰
plusresetminus
از مظالمی که به مازندرانی ها شده کسی درست آگاه نیست. آقایان! شنیده اید دکان را یک ریال، خانه را سیصد دینار (شش شاهی) و ملک مزروعی را به عشر عایدات سالیانه اش با تهدید و حبس از دست صاحبانش بیرون آوردند . . .
پادشاهی که زمین می خورد!
کافه تاریخ- کشکول

در اواخر دوره اشکانیان روابط مبتنی بر برده داری از بین رفت و روابط مبتنی بر فئودالیسم به تدریج جایگزین آن شد. روند تکامل روابط فئودالی در ایران از زمان ساسانیان شروع شد در این دوره بردگان آزادی خود را بدست آوردند و از آنجا که ابزار تولیدی در اختیار نداشتند بر مبنای روابط تولید جدید در اراضی مالکان بزرگ به کار پرداختند و روستایی هایی که دارای زمین های اشتراکی بودند زیر نظر زمین داران بزرگ قرار گرفتند، روابط فئودالی در دوره مغول به علت کاهش جمعیت و بهره کشی بیشتر به اوج تکامل خود رسید. این روابط تا زمان اصلاحات ارضی ادامه داشت و با اصلاحات ارضی دوره تاریخی فئودالیسم به پایان رسید...

رضاشاه با توسل به شیوه هایی چون مصادره اموال و املاک افراد مغضوب، ضبط اموال مجهول المالک، خرید املاک از مالکان عمده با قیمت های بسیار نازل، قبول هدایا، خرید مستغلات و اراضی مزروعی پایین تر از قیمت بازار از مالکان مرعوب و تحت فشار گذاشتن از راه های گوناگون مثل قطع آب تا قبول قیمت نازل و به زور شلاق و شکنجه و راه های دیگر به بزرگ ترین فئودال و زمین دار ایران تبدیل شد.

اهالی مازندران طی تلگرافی به نمایندگان مجلس شورای ملی از مظالمی که بر آن ها وارد شده نام برده و بیان کرده اند:

« ... از مظالمی که به مازندرانی ها شده کسی درست آگاه نیست. آقایان! شنیده اید دکان را یک ریال، خانه را سیصد دینار (شش شاهی) و ملک مزروعی را به عشر عایدات سالیانه اش با تهدید و حبس از دست صاحبانش بیرون آوردند... »

روزنامه کوشش مورخه 16/9/20 ضمن درج تلگراف فوق چنین می نویسد:

« ... اغلب این بیچارگان کسانی هستند که به ضرب شلاق و شکنجه و بر اثر اقامت در زندان ناچار شده اند املاک و مزارع خود را که یگانه وسیله اعاشه آنان بوده در مقابل چند شاهی و احیانا بدون دریافت چند شاهی به رؤسای املاک دربار شاه واگذار و اینک که روز دادخواهی و دادرسی است انتظار دارند به تقاضاهای حقا آن ها گوش داده شود...»

https://www.cafetarikh.com/news/36002/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما