۰
plusresetminus
در ایران عصر پهلوی دوری و نزدیکی به شاه و خاندان او می توانست جایگاه فرد را دچار تحول کند. اگر کسی به هر دلیلی به این موهبت دست می یافت که بتواند به خاندان پهلوی نزدیک شود می توانست از یک فقیر به بالاترین سمت ها و ثروت ها دست یابد. همچنان که احمد خیامی از کارواش داری به موسس ایران ناسیونال تبدیل شد . . .
از کارواش داری تا ایران ناسیونال
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

در ایران عصر پهلوی دوری و نزدیکی به شاه و خاندان او می توانست جایگاه فرد را دچار تحول کند. اگر کسی به هر دلیلی به این موهبت دست می یافت که بتواند به خاندان پهلوی نزدیک شود می توانست از یک فقیر به بالاترین سمت ها و ثروت ها دست یابد. همچنان که احمد خیامی از کارواش داری به موسس ایران ناسیونال تبدیل شد:

احمد خیامی ایران ناسیونال

«سرشناس ترین فرد در صنعت اتومبیل سازی ایران "احمد خیامی" نام داشت. ابتدا از طریق مشاغل گوناگون مثل اداره ی امور چند "کارواش"، نمایندگی فروش اتومبیلهای مرسدس بنز و چند کار دیگر ثروتی به هم زد تا آنگاه که در سال 1962 به دستور شاه کارخانه ی "ایران ناسیونال" را تاسیس کرد. وی در آغاز با کمک فنی کمپانی مرسدس بنز آلمان به مونتاژ اتوبوس، مینی بوس و کامیونهای کوچک در "ایران ناسیونال" پرداخت و بعد از مدتی تولید اتومبیل سواری پیکان را نیز به فهرست فعالیتهای خود افزود. در آغاز دهه ی 1970 رونق کار ایران ناسیونال احمد خیامی را به صورت یکی از ثروتمندترین و با نفوذ ترین افراد کشور در آورد. و به دنبال آن در قصر باشکوهی که خیامی برفراز یک تپه در شمال تهران برای خود ساخته بود، پارتیهای بسیار مجلل برای پذیرایی از رجال مملکت و اعضای خانواده ی سلطنتی به راه انداخت. به این ترتیب خیامی که اهمیتی فراتر از یک سرمایه دار تازه به دوران رسیده نداشت، فقط به خاطر معاملات گسترده اش با خانواده ی شاه در سلک دوستان محرم دربار جا گرفت و توانست قلمروی چون یک امپراتوری برای خود بوجود آورد.»

https://www.cafetarikh.com/news/36047/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما