۰
plusresetminus
انقلاب اسلامی در سال 1357 اوج گرفت. اما آغاز آن به ماه ها و سال های قبل باز می گشت. یکی از صحنه هایی که بسیار تکرار شده است و بارها در قاب فیلم دیده می شود و از جمله صحنه هایی است که آغازی بر پایان حکومت پهلوی بود، اولین دیدار او با کارتر در آمریکا بود. دیداری با اشک و گاز اشک آور
روایت «سایروس ونس» از دیداری با اشک و گاز اشک آور
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

انقلاب اسلامی در سال 1357 اوج گرفت. اما آغاز آن به ماه ها و سال های قبل باز می گشت. یکی از صحنه هایی که بسیار تکرار شده است و بارها در قاب فیلم دیده می شود و از جمله صحنه هایی است که آغازی بر پایان حکومت پهلوی بود، اولین دیدار او با کارتر در آمریکا بود. دیداری با اشک و گاز اشک آور:

 

شاه و کارتر

 

«روز پانزدهم نوامبر {24/8/1356}، شاه وارد کاخ سفید شد. ازدحام غیر قابل کنترل تظاهر کنندگان مخالف و موافق منجر به هیاهویی در پشت درهای کاخ سفید شد. در طول مراسم استقبال در زمین چمن کاخ سفید بین دو گروه که بر روی الیپس (بیضی) جنوب زمین کاخ سفید جمع شده بودند زدوخورد صورت گرفت. در نهایت دعوای بین دو گروه با گاز اشک آور فیصله پیدا کرد. توده های گاز بر بالای سر گروه کوچک رجالی که برای شنیدن سخنان کوتاه دو رهبر گرد هم آمده بودند سوق پیدا کرد. وقتی که دوربین های تلویزیونی شروع به کار کردند رئیس جمهور شاه همسران آنها و مقامات رسمی حاضر در مراسم بر روی صحنه تلویزیون دیده شدند که سرفه کنان و در حالی که چشمانشان را با دستمال پاک می کردند برای فرار از گاز سوزناک با عجله وارد کاخ سفید می شدند. این تظاهرات پس از چندین سال آرامش نسبی در میان جمعیت زیاد دانشجویان ایرانی در ایالات متحده شاید برای شاه حکایت از این داشت که اپوزیسیون احیاء شده سال آینده بر ایران مسلط خواهد شد.»

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36059/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما