۰
plusresetminus
جدا از تفاوت در سیاست و تجهیزات، آنچه شکست ایرانیان را به این شکل وسیع رقم زد، معادلات بین المللی و نوع رویکرد و تعامل قدرتهای بزرگ در قبال یکدیگر بود.
معادلات بین المللی؛ عامل اصلی شکست ایران در جنگ با روسها
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

عمدتا در ایران امروز، جنگ های ایران و روس مایه حقارت و سرافکندگی ایران و ایرانی محسوب می شود. آنچه در این جنگ ها از آن یاد می شود، شکست تمام عیار ایرانیان است. در حالی که در این جنگ ها رشادتهای بسیاری از سوی قشون ایران انجام شد. این در حالی بود که نیروهای ایرانی از لحاظ تجهیزات به هیچ وجه با روسها قابل مقایسه نبودند. جدا از تفاوت در سیاست و تجهیزات، آنچه شکست ایرانیان را به این شکل وسیع رقم زد، معادلات بین المللی و نوع رویکرد و تعامل قدرتهای بزرگ در قبال یکدیگر بود.

بدین ترتیب واقعیت این است که «شکست ایران هیچ گاه در میدانهای نبرد اتفاق نیفتاد، بلکه این سیاستهای رایج بین روسیه ، انگلیس و فرانسه بود که باعث تحمیل شکست به ایران می شد. این دولت ها در پشت پرده مذاکراتی انجام می دادند که همه خلاف منافع ایران بود اما در مقام سخن هر گاه به ایران احتیاج داشتند فقط وعده و وعید می دادند و همکاری های عهد شکنانه ی خود را همیشه علیه ایران ادامه می دادند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36090/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما