۰
plusresetminus
حکومت محمدرضا پهلوی یک حکومت به معنای دقیق کلمه آمریکایی بود. از این رو در شرایطی که شاه در سراشیب سقوط قرار گرفته بود نیز آمریکا می بایست به درمان آشوب های داخل کشور برمی خاست. اما آن طور که پیروزی انقلاب نشان داد، ایالات متحده از انجام و تحقق این خواسته عاجز بود . . .
خوشحالی برژنسکی از روی کارآمدن دولت ازهاری
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

حکومت محمدرضا پهلوی یک حکومت به معنای دقیق کلمه آمریکایی بود. از این رو در شرایطی که شاه در سراشیب سقوط قرار گرفته بود نیز آمریکا می بایست به درمان آشوب های داخل کشور برمی خاست. اما آن طور که پیروزی انقلاب نشان داد، ایالات متحده از انجام و تحقق این خواسته عاجز بود. در ایالات متحده دو دیدگاه در مورد مواجه با انقلاب اسلامی وجود داشت، عده ای بر آن بودند که شاه باید با گفتگو مسائل و مصائب را حل کند و عده ای نیز شدت عمل و کشت و کشتار را تنها راه چاره می دانستند. برژینسکی از جمله افراد طرفدار دسته دوم بود. از همین رو از روی کارآمدن دولت ازهاری در ماه های منتهی به انقلا خشنود بود. غافل از اینکه این دولت نیز نمی تواند گردابی را که شاه در آن است، پایان دهد:

«خبر انتخاب نهایی یک دولت نظامی از سوی شاه ، به نحو زیادی مرا آسوده کرد. من این اقدام را نشانه ای خوشایندی از رویارویی شاه با بحران ، و آمادگی او برای بکارگیری رهبری موثرش می دانستم . احساس می کردم که شاه با تحت فرمان داشتن یک ارتش بزرگ می تواند از ارتش برای استقرار نظم و ترتیب استفاده کند، بلکه بوسیله ان می تواند یک تصفیه همه جانبه برای از میان برداشتن فساد موجود را آغاز نماید.»

 

منبع: برژینسکی، اسرار سقوط شاه، ترجمه: حمید احمدی، تهران، انتشارات جامی، 1362، ص 40

 

https://www.cafetarikh.com/news/36146/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما