۰
plusresetminus
شاهان صفوی به صنعت پاچه بافی علاقه و اهتمام بسیاری داشتند. چنانکه شاه اسماعیل تولید انواع پارچه های ابریشمی و نخی را تشویق نمود. شاه عباس نیز صنایع بافندگی را به اوج رساند و سازمان ابریشم بافی کشور را شخصاً زیر نظر گرفت.
پارچه بافی؛ صنعت مورد علاقه پادشاهان صفوی
کافه تاریخ- کشکول

 

در میان صنایع دوره صفویه پارچه بافی مهمتر از همه بود؛ شاهان صفوی به این صنعت علاقه و اهتمام بسیاری داشتند. چنانکه شاه اسماعیل تولید انواع پارچه های ابریشمی و نخی را تشویق نمود. شاه عباس نیز صنایع بافندگی را به اوج رساند و سازمان ابریشم بافی کشور را شخصاً زیر نظر گرفت.

پارچه بافی صنعت مورد علاقه شاهان صفوی

شهرهای خراسان از مراکز بافندگی بودند و در شهرها حریرهای زربافت، پارچه های ابریشمی، مخمل و منسوجات خاص دوره صفویه همچون پارچه های جناغی باف نخی، اطلس، ابریشمه های گل برجسته چینی، زری و مخمل تولید می شد. بافته های صفوی بخصوص بافته ابریشمی همواره مورد ستایش جهانیان بود و مشهورترین پارچه های آن زمان زری و مخملهایی است،که روی آنها به طور برجسته با ابریشم تزیین شده است. در زمان شاه عباس اول در اصفهان نیز دستگاه نساجی تاسیس شد که همانند دستگاههای نساجی یزد، کرمان و کاشان که در ابریشم بافی معروف بودند پارچه های دربار را تهیه می کرد.

 

منبع: مهتاب شریفیان و مارال برزین، تاریخ پارچه و لباس ، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1389، ص 12

https://www.cafetarikh.com/news/36192/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما