۰
plusresetminus
علم از چهره های مرموز و البته بسیار مهم حکومت پهلوی است. اگرچه آثار و خاطرات او بخشی از زندگی پیدا و پنهان او را نشان می دهد. اما تاثیرگذاری او بر محمدرضا شاه از او چهره ای منحصر به فرد می سازد. حسین فردوست روایتی اینچنینی از اسدالله علم دارد . . .
علت قدرت بی حد و حصر عَلَم در دربار پهلوی
کافه تاریخ- کشکول

 

علم از چهره های مرموز و البته بسیار مهم حکومت پهلوی است. اگرچه آثار و خاطرات او بخشی از زندگی پیدا و پنهان او را نشان می دهد. اما تاثیرگذاری او بر محمدرضا شاه از او چهره ای منحصر به فرد می سازد. حسین فردوست روایتی اینچنینی از اسدالله علم دارد:

«نقش اصلی علم پس از کودتا شروع شد که وی به عنوان رابط محمدرضا با سفارت های انگلیس و آمریکا توانست نقش درجه اول را در تحکیم قدرت او ایجاد کنند و تا زمان مرگ در زندگی محمدرضا، رل مهمی ایفا نمود. اگر قرار باشد مهمترین مهره های انگلیس و آمریکا را در دربار محمدرضا بنویسم چهار نفر را نام می برم: ارنست پرون، دکتر عبدالکریم ایادی، اسدالله علم و شاپور جی... من در تمام دوران زندگی خود فقط یک نفر را دیده ام که واقعا محمدرضا برای روابط خارجی اش به او احتیاج داشت و او علم بود. گفتم که اردشیر زاهدی تلاش فراوان و خرج زیاد کرد تا بتواند حداقل پس از مرگ علم جای او را بگیرد. ولی نتوانست.»

 

منبع: حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، جلد اول، ویراسته: عبدالله شهبازی، تهران، انتشارات اطلاعات، 1393، چاپ سی و یکم، ص 254

 

https://www.cafetarikh.com/news/36224/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما