۰
plusresetminus
15 خرداد 1342 نقطه عطفی در تاریخ مردم ایران بود. از یک طرف مردم دانستند که دیگر نمی توانند با شاه و ایادی اش سازش کنند و از سوی دیگر حکومت پهلوی نیز فهمید که نمی تواند به عنوان پشتوانه بر روی این مردم حساب باز کنند. از این رو پول نفت کشور از این پس به جای اینکه صرف توسعه کشور شود، صرف هزینه های نظامی شد . . .
وقتی ارتش ایران به 413 هزار نفر افزایش یافت
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

15 خرداد 1342 نقطه عطفی در تاریخ مردم ایران بود. از یک طرف مردم دانستند که دیگر نمی توانند با شاه و ایادی اش سازش کنند و از سوی دیگر حکومت پهلوی نیز فهمید که نمی تواند به عنوان پشتوانه بر روی این مردم حساب باز کنند. از این رو پول نفت کشور از این پس به جای اینکه صرف توسعه کشور شود، صرف هزینه های نظامی شد:

«با سرکوب شدید مردم و مخالفین در 15 خرداد صف بندی نیروهای مخالف و موافق شاه مشخص تر و راه هر گونه اقدام قانونی جهت اصلاح امور توسط رژیم شاه بسته شد. در این وضعیت شاه با استفاده از در آمدهای نفتی به توسعه ارتش و ساواک همت گماشت تا بتواند هم نقش ژاندارم آمریکا در منطقه را بازی کند و هم فضای اختناق را در داخل کشور تداوم بخشد. به طوری که در بین سالهای 1351 تا 56 تعداد نیروهای مسلح از 91 هزار نفر به 413 هزار نفر افزایش یافت و 25 تا 45 درصد بودجه کشور در فاصله سالهای 1330 تا 50 جذب خرید اسلحه و تقویت نیروهای مسلح شد.»

 

منبع: منصور سلطانزاده، جنبش دانشجویی ایران و رسالتها، تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، 1384، ص 49

 

https://www.cafetarikh.com/news/36246/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما