۰
plusresetminus
ایران در دوره قاجار در قیاس با تمدن غرب روند زوال خود را در پیش گرفته بود. در فرایند عقب ماندگی ایران، بیشترین آسیب را مردم می دیدند که ناچار بودند به طور همزمان ظلم و جور داخلی و خارجی و به عبارتی استثمار ناشی از دو عامل استبداد و استعمار را تحمل کنند . . .
تفاوتی که در عصر قاجار میان ایران و اروپا رقم خورد
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

ایران در دوره قاجار در قیاس با تمدن غرب روند زوال خود را در پیش گرفته بود. در فرایند عقب ماندگی ایران، بیشترین آسیب را مردم می دیدند که ناچار بودند به طور همزمان ظلم و جور داخلی و خارجی و به عبارتی استثمار ناشی از دو عامل استبداد و استعمار را تحمل کنند:

«دوره قاجاریه، مصادف است با دوره باشکوفایی رنسانس و انقلاب صنعتی اروپا و وقوع انقلاب فرانسه و دوره انحطاط ایران، ایرانیانی که در زمان صفویه به اروپا می­رفتند، احساس شکوه و قدرت می کردند؛ اما در دوره قاجاریه از این احساس خبری نیست، بلکه حتی عکس آن دیده می شود. جامعه قاجاریه، جامعه­ای الیگارشی، و رابطه مردم با قاجاریه، رابطه مظلوم با ظالم بود و البته قاجارها برای اینکه بتوانند خود را در مقابل نارضایتی مردم و سستی کشور حفظ کنند، گاه به اروپا متوسل می شدند.»

 

منبع: موسی نجفی و موسی فقیه حقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1393، چاپ نهم، ص 97

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36270/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما