۰
plusresetminus
عمدتا شهرهایی که در ایران توانستند جایگاه مهمی در عرصه تجاری پیدا کنند، توانستند با سرعت بیشتری رشد کنند و از روستا به شهر تبدیل شوند. بابل در شما ایران یکی از این شهرهاست. جالب اینکه نحو گسترش بابل نشانگر اهمیت رویکرد اقتصادی بابلی ها در ایران است. آنها در طول تاریخ توانستند به دلیل همین فرهنگ اقتصادی شان رشد کنند . . .
مردم «بارفروش»؛ مردمی اقتصادی
کافه تاریخ- سبک زندگی

 

عمدتا شهرهایی که در ایران توانستند جایگاه مهمی در عرصه تجاری پیدا کنند، توانستند با سرعت بیشتری رشد کنند و از روستا به شهر تبدیل شوند. بابل در شما ایران یکی از این شهرهاست. جالب اینکه نحو گسترش بابل نشانگر اهمیت رویکرد اقتصادی بابلی ها در ایران است. آنها در طول تاریخ توانستند به دلیل همین فرهنگ اقتصادی شان رشد کنند:

« بارفروش در ایالت مازندران از شهرهای عمده ی بازرگانی "مدرن" است. اینجا در 26 میلی ساری، پایتخت قدیم، و 23 میلی شهر آمل مرکز کنونی ایالت واقع است. بارفروش در سه قرن پیش روستای کوچکی بود اما موقع ممتازی داشت و از هنگامی که راه میان تهران و دریای خزر ساخته شد این آبادی رفته رفته رونق گرفت. در سفرنامه گملین که در سال 1771 به شمال ایران آمد از اینجا به عنوان دهکده ای یاد شده است اما در سال 1821 که فریزر به اینجا رسید شهری بزرگ با جمعیت دویست هزار نفر شده بود.او بار فروش را شهری تجاری یافته و رونق بازار آن را تحسین کرده است.»

 

منبع: ماساجی اینووه، سفرنامه ایران، ترجمه: هاشم رجب زاده، تهران، طهوری، 1390، ص 84 – 85

 

https://www.cafetarikh.com/news/36285/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما