۰
plusresetminus
در تاریخ ایران شخصیت هایی هستند که به حق مورد تحسین قرار گرفته اند؛ همچون امیر کبیر. اما هستند شخصیت هایی که به کرات مورد تخریب قرار گرفته اند و به واقع سزاوار این همه نکوهش و سرزنش نبوده اند و نیستند. از جمله این شخصیت ها حاج میرزا آقاسی است . . .
حاج میرزا آقاسی؛ سیاه یا سفید؟!
کافه تاریخ- کشکول

 

در تاریخ ایران شخصیت هایی هستند که به حق مورد تحسین قرار گرفته اند؛ همچون امیر کبیر. اما هستند شخصیت هایی که به کرات مورد تخریب قرار گرفته اند و به واقع سزاوار این همه نکوهش و سرزنش نبوده اند و نیستند. از جمله این شخصیت ها حاج میرزا آقاسی است:

حاج میرزا آقاسی ایروانی وزیر محمدشاه گذشته از جنبه سیاست مداری یکی از بزرگ ترین علمای عصر خود ]بود[ و بر خلاف شهرتی که به عدم لیاقت و کفایت او نزد مردم ایران ]وجود دارد[ اندکی تحقیق و تعمقی در اعمال او و سنجیدن اوضاع ایران مبرهن می نماید که وی مردی بسیار روشن بین و کاردانی بوده است. نقشه قناتهای او انکار کردنی نیست و همچنین بنیاد تعلیمات به اسلوب نوین زاییده فکر او بود که پس از او در عهد میرزاخان امیرکبیر عملی شد و شک نیست که اگر اولیای معارف از راه راست منحرف نشده بودند امروز نتایج نیکی بدست می آمد و همچنین او بود که همواره برای بطلان نیزنگ ها و دسایس دولت اقدام می نمود.

منبع: سعادت نوری، زندگی حاج میرزا آقاسی، بی جا، کتابخانه وحید، بی نا، ص 101

 

https://www.cafetarikh.com/news/36321/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما