۱
plusresetminus
برخی از زنان قدیمی تر و پا به سن گذاشته ناصرالدین شاه که جذابیت قبل را برای شاه نداشتند با همراهی و هماهنگی خواجه های کشیک با ترفندی مکارانه خود را به خدمت ملوکانه می رساندند. امری که پس از مدتی برای شاه مکشوف شد و ناصرالدین شاه تدبیری برای آن کرد. دوستعلی خان معیرالممالک در این رابطه می نویسد . . .
حیله زنان پا به سن گذاشته شاه با همراهی خواجه های کشیک
کافه تاریخ- کشکول

 

برخی از زنان قدیمی تر و پا به سن گذاشته ناصرالدین شاه که جذابیت قبل را برای شاه نداشتند با همراهی و هماهنگی خواجه های کشیک با طرفندی مکارانه خود را به خدمت ملوکانه می رساندند. امری که پس از مدتی برای شاه مکشوف شد و ناصرالدین شاه تدبیری برای آن کرد. دوستعلی خان معیرالممالک در این رابطه می نویسد:

«بعضی از زن ها که از نظر افتاده و میان همسران سرافکنده و بی مقدار شده بودند حیله ای به کار می بستند تا بدین طریق که به خواجه های کشیک انعامی شایان می دادند و می گفتند که آنان را به جای بانوان احضار شده به حضور ببرند و نیز به خواجه ها آموخته بودند که هر گاه مورد مواخذه قرار گیرند به شاه بگویند که چون تند یا آهسته فرمودید چنان تصور رفت که مقصود این خانم بوده است. چند بار این کار تکرار شد و رفته رفته شاه سبب را دریافت. از آن پس نام بانوی منظور را به وضوح ادا می کرد و تا خواجه سرا آن را تکرار نمی کرد ماذون نبود از پی فرمان رود»

 

منبع: دوستعلی خان معیرالممالک، یادداشت هایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه، تهران: نشر تاریخ ایران، 1361، ص 24


 

https://www.cafetarikh.com/news/36356/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما