۰
plusresetminus
در کشورهایی که از نظر سیاسی به غرب وابسته هستند، حتی چینش نخبگان در درون کشور نیز مبتنی و متاثر از تعامل و تقابل های میان نخبگان است. طبیعتا این مسئله درباره ایران پهلوی نیز صادق بود و پایان قدرت هژمونی انگلیس و آغاز هژمونی امریکا در ایران خود را در رفت و آمدن نخبگان نشان داد . . .
وقتی طرفداران آمریکا جای انگلوفیل‌ها را می گیرند
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

در کشورهایی که از نظر سیاسی به غرب وابسته هستند، حتی چینش نخبگان در درون کشور نیز مبتنی و متاثر از تعامل و تقابل های میان نخبگان است. طبیعتا این مسئله درباره ایران پهلوی نیز صادق بود و پایان قدرت هژمونی انگلیس و آغاز هژمونی امریکا در ایران خود را در رفت و آمدن نخبگان نشان داد:

«جنگ قدرت بین نخبگان سیاسی سنتی طرفدار انگلستان با نخبگان سیاسی نوپای طرفدار و مجری نوسازی و دگرگونی اجتماعی توصیه شده توسط امریکا با به قدرت رسیدن حسنعلی منصور و امیر عباس هویدا خاتمه یافته تلقی می شد. پایان یافتن ظاهری این رقابت ناشی از توافق کلی بود که بین امریکا و انگلستان بر سر تقسیم منافع نفتی تجاری و نظامی در ایران بعد از قیام خرداد 1342 به عمل آمده بود. در دهه 1340 در روابط ایران و انگلستان تنش هایی بروز می کند در عین حال هر دو طرف در کاهش تنش ها تمام نیرو و توان خود را به کار گرفتند به نحوی که به تدریج بر میزان همکاریهای بازرگانی و فنی دو کشور به صورت قابل توجه ای افزوده شد.»

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36441/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما