۰
plusresetminus
یکی از کاریکاتوریستهای معروف اوایل سلطنت پهلوی اول، رسام ارژنگی بود. استاد رسام ارژنگی (موزع زاده) یکی از برجسته ترین هنرمندان، طراح، نقاش، تصویرساز کتاب و کاریکاتوریست و نیز چهره پرداز اواخر دوره قاجاریه و حکومت پهلوی اول و دهه 1320 بود . . .
«رسام ارژنگی» کاریکاتوریست منتقد عصر پهلوی
کافه تاریخ- کافه هنر

 

یکی از کاریکاتوریستهای معروف اوایل سلطنت پهلوی اول، رسام ارژنگی بود. استاد رسام ارژنگی (موزع زاده) یکی از برجسته ترین هنرمندان، طراح، نقاش، تصویرساز کتاب و کاریکاتوریست و نیز چهره پرداز اواخر دوره قاجاریه و حکومت پهلوی اول و دهه 1320 بود. رسام ارژنگی زیر کاریکاتورهایش را با نوشتن نام خود امضاء می کرد و در موراد زیادی در کنار امضایش، تاریخ مصور کردن طرح را هم می نوشت. از سال 1300 تا 1310 هجری شمسی در مجموع 21 نشریه طنز فکاهی و انتقادی همراه با کاریکاتور منتشر می شد و رسام ارژنگی با بسیاری از آنها همکاری داشت. از جمله در سال 1313 نشریه ای توسط سید محمد پیامی به نام «نامه پیام» با محتوای ادبی، اخلاقی و فکاهی جسته و گریخته چاپ می شد که کاریکاتورهای زیادی از رسام ارژنگی در آن چاپ می شد.

منبع:

محمدرفیع ضیایی، روزنامه های فکاهی پایان دوره قاجاریه؛ ناهید و امید، مجله کیهان کاریکاتور، مهر و آبان 1387، شماره 199 و 200 ، ص 42

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36467/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما