۰
plusresetminus
انقلاب سوسیالیستی اکتبر 1917 تاثیرات فراوانی بر فضای داخلی ایران گذارد. تا پیش از انقلاب کشور ایران تحت نفوذ و به بیان صحیح تر اشغال انگلیس و روسیه تزاری بود. با فروپاشی حکومت تزارها در روسیه و بر سر کار آمدن حکومت شوراها این وضعیت دگرگون شد . . .
انقلاب اکتبر و بر هم خوردن توازن دو قدرت استعمارگر در ایران
کافه تاریخ- کشکول

 

انقلاب سوسیالیستی اکتبر 1917 تاثیرات فراوانی بر فضای داخلی ایران گذارد. تا پیش از انقلاب کشور ایران تحت نفوذ و به بیا صحیح تر اشغال انگلیس و روسیه تزاری بود. با فروپاشی حکومت تزارها در روسیه و بر سر کار آمدن حکومت شوراها این وضعیت دگرگون شد. دولت شوروی به منظور برملا ساختن ماهیت غارتگرانه سیاست دول امپریالیستی در ایران و سایر کشورهای مشرق زمین کلیه قراردادها و موافقت نامه های محرمانه ای که بین دولت تزاری با سایر دولتهای امپریالیستی منعقد شده بود منتشر ساخت که موافقت نامه سری روسیه تزاری با انگلستان در سال 1915 مبنی بر تقسیم منطقه بی طرف ایران نیز حز این اسناد بود.

بیانیه شورای کمیساریای ملی خطاب به کلیه مسلمانان زحمتکش روسیه و شرق می گوید:

نشورای کمیساریای ملی با اشغال اراضی دیگران مخالف است . . . قرارداد مربوط به تقسیم ایران را پاره و نابود شده اعلام می کند و به محض اینکه عملیات جنگی قطع شود قشون ما از ایران خارج می شود و حق تعیین آزادانه سرنوشت خود برای ایرانیان تامین می گردد»

 

منبع: ایوانوف، تاریخ معاصر ایران، صص 28-27

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36522/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما