۰
plusresetminus
فریدون هویدا از اردشیر زاهدی همیشه به بدی یاد می کند. او که برادر امیرعباس هویدا است، اردشیر زاهدی را مقصر اعدام برادرش در ابتدای انقلاب اسلامی می داند. او که برادر سرتاپا گناهکار خود را یک رجل بی تقصیر می داند درباره چگونگی دستگیری او در زمان پهلوی می نویسد . . .
دفاع برادر از برادر
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

فریدون هویدا از اردشیر زاهدی همیشه به بدی یاد می کند. او که برادر امیرعباس هویدا است، اردشیر زاهدی را مقصر اعدام برادرش در ابتدای انقلاب اسلامی می داند. او که برادر سرتاپا گناهکار خود را یک رجل بی تقصیر می داند درباره چگونگی دستگیری او در زمان پهلوی می نویسد:

«همان زمان یکی از رابطهای آمریکایی به من خبر داد که اردشیر زاهدی در تهران مشغول دسیسه گری علیه امیرعباس است و بعد هم که با یکی از دوستان ایرانی خود تماس گرغتم، او نیز خبر را تایید کرد. زاهدی در تهران می کوشید شاه و فرماندهان ارتش را به بازداشت عده ای ترغیب کند که برادر من هم در میان آنها جا داشت، و قصدش از چنین کاری هم جز این نبود که شاید آبی بر آتش خشم مردم ریخته شود.»

«وی  برای قبولاندن نظر خود نیز چنین استدلال می کرد که شاه چون از نظر قانون اساسی هیچ مسئولیتی  به عهده ندارد، پس اگر گروهی از وزرای سابق را به بند بکشد، به راحتی خواهد توانست آنها را مسئول تمام نابسامانیها معرفی کرده، تاج و تخت خود را از خطر نجات دهد.»

اگرچه هدف شاه از دستگیری امیرعباس هویدا در واقع همین بوده که خود را بی تقصیر جلوه دهد؛ اما این بدان معنا نیست که امیرعباس هویدا بی تقصیر بوده است. او در بسیاری از مصائب عصر پهلوی نقش اساسی داشته است.

 

منبع: فریدون هویدا، سقوط شاه، ترجمه: ح.ا. مهران، تهران، نشر اطلاعات، 1386، ص 60

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36602/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما