۱
plusresetminus
من هیچوقت خاطره آن مجلس عروسی را فراموش نکرده و نمی کنم. غذاها عموما به سبک غذاهای اروپایی تهیه و سرو شدند. به خاطر این عروسی رضا دستور داده بود از آلمان بشقاب و لیوان و کارد و چنگال و کلی ظرف و ظروف خریده و آورده بودند.
بریز و بپاش از خزانه کشور برای عروسی محمدرضا و فوزیه
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

علیرغم آنکه کشور در دوره رضاشاه با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه بود؛ اما رضاشاه از اسراف و خرج‌های گزاف برای خود و خانواده‌اش دریغ نمی‌کرد. چنانچه مراسم عروسی ولیعهد و فوزیه با تشریفات و هزینه بسیار بالا صورت گرفت:

«من هیچوقت خاطره آن مجلس عروسی را فراموش نکرده و نمی کنم. غذاها عموما به سبک غذاهای اروپایی تهیه و سرو شدند. به خاطر این عروسی رضا دستور داده بود از آلمان بشقاب و لیوان و کارد و چنگال و کلی ظرف و ظروف خریده و آورده بودند. همچنین داده بود روی همه ظروف نقش تاج شاهی را چاپ بزنند. مراسم پذیرایی اصلی از میهمانان در تالار موزه کاخ گلستان برگزار شد و عکس زیادی هم انداخته شد. برای آماده کردن غذای عروسی بهترین آشپزها به خدمت گرفته شدند که چندین نفر آنها از آشپزهای آلمانی و فرانسوی بودند. الحق و الانصاف برای پسرش سنگ تمام گذاشت و از چند ماه قبل همه مملکت و دستگاههای دولت را موظف کرده بود وسایل برگزاری این جشن را فراهم کنند.

تا آن زمان در این مملکت یک چنین جشن ملی برگزار نشده بود.»1

 

1-تاج‌الملوک، ملکه، همسر رضاپهلوی شاه ایران، خاطرات ملکه پهلوی (تاج‌الملوک پهلوی) مصاحبه کنندگان ملیحه خسروداد، تورج انصاری و محمودعلی باتمانقلیج، بنیاد تاریخ شفاهی (معاصر)، تهران، به‌آفرین، نیویورک: نیما، 1380،  ص 53

 

https://www.cafetarikh.com/news/37066/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما