۰
plusresetminus
شیخ فضل الله نوری شاید با برخی از مفاهیم غربی که به اسلام ضربه می زند مخالف بود و آنان را برنمی تابید؛ اما آنچه از غرب با اسلام همراه و همگام بود را با کمال میل می پذیرفت. از جمله این ابزارهای جدید بانک بود. بانک از جمله نهادهای غربی بود که به ایران آمد و به تدریج جای خود را در کشور ما گشود . . .
نظر شیخ فضل الله نوری درباره تاسیس بانک ملی
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

شیخ فضل الله نوری شاید با برخی از مفاهیم غربی که به اسلام ضربه می زند، مخالف بود و آنان را برنمی تابید؛ اما آنچه از غرب با اسلام همراه و همگام بود را با کمال میل می پذیرفت. از جمله این ابزارهای جدید بانک بود. بانک از جمله نهادهای غربی بود که به ایران آمد و به تدریج جای خود را در کشور ما گشود:

«مورد دیگری که شیخ به مقابله با نفوذ روس و انگلیس برخاست هنگام طرح تاسیس بانک ملی توسط برخی از نمایندگان مجلس در صدر مشروطه بود. طرحی که اندیشه ی رهایی کشور از استعمار اقتصادی را تعقیب می کرد و بی گمان در صورت موفقیت به سلطه ی روس و انگلیس بر منابع مالی این سرزمین که در قالب دو بانک شاهی و استقراضی جلوه گر بود پایان می داد. شیخ از این طرح کاملا حمایت کرد و به نوشته ی کسروی و ملکزاده: دویست تومان سهام بانک را خریداری کرد. شیخ در نامه به علامه محمد قزوینی نیز که آن زمان در پاریس می زیست مژده ی پیشرفت تشکیل بانک ملی را داد که موجب کمال امیدواری به بقاء استقلال وطن عزیز و مزید تقویت دین حنیف اسلام بود.»

 

منبع: علی ابوالحسنی، کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ فضل الله نوری، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1385، چاپ سوم، ص 78 – 79

 

https://www.cafetarikh.com/news/36390/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما