۱
plusresetminus
اشرف هرگز در استفاده از نفوذ خود در فراهم کردن قراردادهای دولتی برای دوستان و آشنایان که بخواهند اجرتی بپردازند، تردید نکرد.
اشرف، زنی با شرارت هر روزه

اشرف، خواهر دوقلوی شاه از جمله افراد و نزدیکان شاه بود که دخالت گسترده‌ای در سیاست و اقتصاد داشت و از طریق رانت به یکی از ثروتمندان دربار تبدیل شده بود. وی از نظر اقتصادی و سیاسی به فساد اشتهار داشت و از این جهت موجبات اعتراضات و انتقادات عمومی را برانگیخته بود:
«اشرف و دیگر اعضای خاندان سلطنتی مورد نفرت مصدق بودند و در سال 1951 او (مصدق) شاه را وادار کرد، آنها را از کشور خارج کند. اشرف تا دو سال و نیم یعنی تا اوایل 1954 برابر حدود 8 ماه پس از کودتا علیه مصدق بازنگشت. شاه از اقامت هرچه بیشتر وی در خارج راضی بود، زیرا وی را از دومین بازی یعنی نقشه چینی سیاسی برحذر می‌داشت. هرچند که دخالت سیاسی وی آشکارا تقلیل یافته است، ولی علاقه وی به تجارت و فعالیت‌های بازرگانی که اغلب در مرز تجاوز از قانون است، اگر چه کاملاً غیرقانونی نباشد، همچنان شدید است. وی هرگز در استفاده از نفوذ خود در فراهم کردن قراردادهای دولتی برای دوستان و آشنایان که بخواهند اجرتی بپردازند، تردید نکرده است. گفته می‌شود که در سال‌های اخیر وی از معامله‌گران، حق‌العمل طلب نمی‌کند، بلکه فقط اظهار می‌کند که خوشحال خواهد بود اگر بتواند مواقعی که لازم است به آنها اطمینان کند.»



منبع: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، اسناد لانه جاسوسی آمریکا - جلد اول، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی ، 1386، ص 262
 
 
https://www.cafetarikh.com/news/48401/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما