۳
۱
plusresetminus
این حادثه در ساعت 14 و 26 دقیقه روز دوشنبه 30 خرداد 1373 هم‌زمان با روز عاشورا و در حالی که در رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف آرامگاه امام هشتم شیعیان، مردم حضور داشتند و مشغول عزاداری بودند، روی داد.
جزئیات و عاملان انفجار در حرم علی بن موسی الرضا (ع)

در چنین روزی در عاشورای‌ حسینی‌ سال 1373 در حرم‌ امن‌ رضوی‌ دست‌ جنایتکار منافقین‌ مزدور و ملعون‌، زائران‌ و میهمانان‌ حضرت‌ رضا علیه‌السلام‌ که‌ در حال‌ عزاداری‌ برای‌ حضرت‌ سیدالشهداء(ع‌) و توسل‌ به‌ حضرت‌ علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا علیه‌ آلاف‌ التحیه‌ و الثناء بودند را به‌ خاک‌ و خون‌ کشید و قلب‌ مقدس‌ امام‌ زمان‌ عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌ را جریحه‌دار کرد و جهان‌ اسلام‌ را در سوگی‌ تازه‌ نشاند.
خون‌ شهدای این‌ عاشورا (عاشورای‌ سال‌ 1415) همانند خون‌ خدا (ثارالله‌ علیه‌ افضل‌ صلوات‌ الله‌) و دیگر شهداء کربلا (انصار الله‌ علیهم‌ السلام‌) در راستای‌ حمایت‌ از قرآن‌، اسلام‌، مکتب‌ اهلبیت‌ و انسانیت‌ ریخته‌ شد و بار دیگر درخت‌ پربار اسلام‌ و ولایت‌ را آبیاری‌ کرد. این‌ جنایت‌ بزرگ‌ که‌ در حرم‌ مقدس‌ امام‌ بزرگواری‌ رخ‌ داد که‌ علاقه‌ به‌ او و عقیده‌ به‌ امامتش‌ نشانه‌ شیعه‌ کامل‌ و اثنا عشری‌ بودن‌ است‌، بیش‌ از همه‌ دل‌ شیعیان‌ آن‌ حضرت‌ را سوزانید.

شرح حادثه انفجار در حرم امام رضا
این حادثه در ساعت 14 و 26 دقیقه روز دوشنبه 30 خرداد 1373 هم‌زمان با روز عاشورا و در حالی که در رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف آرامگاه امام هشتم شیعیان، مردم حضور داشتند و مشغول عزاداری بودند، روی داد.
این بمب‌گذاری در محلی واقع در قسمت بالای سر ضریح انجام و منفجر شد.
بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه حجم آن معادل 10 پوند (4٫5 کیلوگرم) ماده منفجره تی.ان.تی بود، 26 نفر جان داده و بیش از 300 تن زخمی شدند.
شرایط ویژه پس از انفجار، موجب شد درهای صحن‌ها و حرم بسته شود به نحوی که در ساعات اولیه، صرفاً مسؤولان و خادمان آستان قدس رضوی امکان ورود و خروج به حرم را داشتند.
در این انفجار، به بنای آرامگاه، آسیب کمی رسید و کاشی کاری‌ها و آیینه کاری‌های بسیار ظریف 800 ساله حرم، تا حدودی آسیب دید.

عاملان حادثه انفجار در حرم امام رضا
دولت ایران سازمان مجاهدین خلق را عامل این حادثه دانست و اعلام کرد که هدف آن سازمان از این کار اختلاف افکنی بین شیعه و سنی بوده‌است.
دو زن به همین اتهام و همچنین قتل کشیش‌های مسیحی -مهدی دیباج و هایک هوسپیان مهر (که بعداً در زمره قتل‌های زنجیره‌ای قرار گرفت) محاکمه و سپس با تخفیف در مجازات از اعدام رهایی یافتند.
اما در 27 مارس 1995 یک نشریه پاکستانی اعلام کرد که یک جوان 24 ساله مذهبی متعصب به نام عبدالشکور که یکی از دستیاران نزدیک رمزی یوسف از اعضای القاعده است به انجام این بمب گذاری اعتراف نموده‌است.
رمزی یوسف به اتهامات گوناگون از جمله بمب گذاری در مرکز تجارت جهانی در سال 1993 هم اکنون در آمریکا دوره حبس ابد خود را می‌گذراند.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48772/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
.............