۲
۱
plusresetminus
سولیوان می گوید تا آنجا که می توانستم با زبان خوش ولحن ملایم و مهربان !؟ مضمون دستور واشنگتن را به شاه ابلاغ " کردم . عکس - العمل شاه !! شاهان !؟ در مدرسه تاریخ خیلی جالب و آموزنده است .
تمسخر و تعجب سفیر آمریکا از رفتار ملتمسانه شاه

در روزهای آخر رژیم پهلوی، سفیر آمریکا در ایران بود که نقش مهمی را ایفا می کرد. کار تا جایی بود که سالیوان رفتار شاه را مسخره می کند و او را به کنایه شاه شاهان می نامد. لقبی که شاه در جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به کوروش شاه هخامنشی می‌دهد و خود را وارث تاج و تخت هخامنشیان توصیف می‌کند.
«ویلیام سولیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران از ملاقات ژنرال هایزر با شاه که در صبح روز ۱۲ ژانویه ۷۹ صورت گرفت چنین یاد کرده است :
" در همین ایام پیامی از واشنگتن دریافت داشتم مبنی براینکه در اولین فرصت شاه را ملاقات کنم و به او بگویم که دولت ایالات متحده آمریکا مصلحت شخص شاه و مصالح کلی ایران را در این می بیند که هرچه زودتر ایران را ترک گوید " . سولیوان ضمن بیان مشکلات ابلاغ چنین دستوری از جانب سفیر یک کشور خارجی به رئیس مملکتی !! می گوید تا آنجا که می توانستم با زبان خوش ولحن ملایم و مهربان !؟ مضمون دستور واشنگتن را به شاه ابلاغ " کردم . عکس - العمل شاه !! شاهان !؟ در مدرسه تاریخ خیلی جالب و آموزنده است . سولیوان می نویسد :
" وقتیکه حرفهای من تمام شد شاه رو به من کرد و با لحنی ملتمسانه گفت : خیلی خوب اما کجا باید بروم ؟ ".



منبع: ویلیام سالیوان، ماموریت در ایران، مترجم دکتر ابراهیم مشفقی فر ، ص 64.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48801/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
طاهر
....