۲
۱
plusresetminus
در ضیافتی که وی در سفارت ایران برای رونالد ریگان، رئیـس‌جمهور بـعدی آمـریکا، ترتیب داده‌ بود‌، ریگان‌ به این نکته اشاره کرده‌ بود‌ که‌ تا به حال کـسی را نـدیده است که تا این حد برای کـشور آنـها (آمـریکا‌) احترام‌ قائل‌ باشد.
تحسین رونالد ریگان از امریکا دوستی اردشیر زاهدی

در نزد مورخان و حافظه تاریخی ملت ایران، خاندان زاهدی، خانواده نام آشنایی هستند که با ایفای نقش موثر در کودتای 28 مرداد 1332، خدمات ویژه ای به خاندان پهلوی نمودند و بعد از پیروزی کودتا نیز محمدرضاشاه به پاس خدمات این خاندان، فضل الله زاهدی را به عنوان نخست وزیر انتخاب و پسرش اردشیر زاهدی را به حلقه اول دربار راه داد و با موافقت با ازداواج وی با شهناز، زاهدی تبدیل به محرم اسرار و یار دیرین محمدرضا پهلوی تبدیل شد.  استحکام رابطه اردشیر زاهدی با پهلوی دوم، به اندازه ای بود که بعد از طلاق شهناز و زاهدی، ارتباطات استراتژیک وی با دربار و شخص محمدرضا پهلوی به قوت خود باقی ماند و در نهایت محمدرضا با انتخاب اردشیر زاهدی به سمتهای مختلف از جمله سفیرکبیر ایران در امریکا، از زاهدی به عنوان موتور محرکه توسعه روابط خارجی خود با ایالات متحده امریکا استفاده نمود. اسـناد سـاواک نشان می‌دهد که در سال‌های 1348 - 1346، اردشیر زاهدی بسیار تلاش می‌کرد که مقام نخست‌وزیری را به دسـت آورد‌. در‌ مـحافل سیاسی نیز شایعه شده بود که او نخست‌وزیر می‌شود‌؛ چون در جریان 28 مرداد با کـشورهای غـربی هـمکاری داشته است و فردی ضدکمونیست شناخته شده و می‌تواند حمایت آمریکایی‌ها را‌ کاملاً‌ جلب کند تا در رویـا‌رویی ایـران و مصر، ایران را تنها نگذارند. در ضیافتی که وی در سفارت ایران برای رونالد ریگان، رئیـس‌جمهور بـعدی آمـریکا، ترتیب داده‌ بود‌، ریگان‌ به این نکته اشاره کرده‌ بود‌ که‌ تا به حال کـسی را نـدیده است که تا این حد برای کـشور آنـها (آمـریکا‌) احترام‌ قائل‌ باشد.



منبع:اسماعیلی، حبیب‌الله، پسر خوب واشنگتن (نگاهی به رفتار‌ و کارنامه سیاسی اردشیر زاهدی‌)، تهران‌، مدرسه، 1387، صص 82 و 83
https://www.cafetarikh.com/news/48858/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مرد شماره یک پهلوی در امریکا
با پول این مملکت برای آمریکایی ها دم تکون میدادن