رژیم پهلوی برای تسلط بر افکار عمومی و ترویج برنامههای خود به دنبال ایجاد ستادهایی خاص برای این منظور بود.در سند زیر گوشههایی از این تلاش دیده میشود.
موضوع بازگشت به خویشتن از جمله مسائلی است که در بسیاری از کشورهایی که به نوعی در زیر یوغ استعمار قرار داشتند به اشکال مختلف مطرح شده است. دوره پهلوی دوم را میتوان از دورانی دانست که تأکید بر این مقوله بسیار پررنگ شد و در قالب گفتمانهای متفاوت مطرح شد و افراد و گروههای زیادی متأثر از شرایط آن دوره بر موضوع بازگشت به خویشتن تأکید کردند.
در حرکتها و نهضتهایی که در درازای سده گذشته تا انقلاب اسلامی پدید آمد، انگیزه دینی عامل اصلی خروش و خیزش به شمار میرفت. مردم آنگاه که حکم تکفیر فراماسونها را از سوی مرجع زمین به دست آوردند، به آنها هجوم بردند و مرکز فراماسونها را به آتش کشیدند. آن تاجر اصفهانی در نهضت تنباکو روی انگیزه دینی انبار تنباکو را به آتش کشید و به نماینده کمپانی انگلیسی ...
خبر دستگیری امام خمینی در مدتی اندک در سراسر شهر قم پخش شد و به دنبال آن گروههای عظیمی از مردم به خیابانها ریخته و به دستگیری ایشان اعتراض کردند. بدین ترتیب قیام معروف 15 خرداد 1342 در شهر قم شکل گرفت.
1- نقش بازار در قیام 15 خرداد؛ رحیم روحبخش؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، (1381)
کتاب «نقش بازار در قیام 15 خرداد» به قلم آقای رحیم روحبخش، سعی دارد با پژوهش در اسناد ساواک، خلأ اخبار مستند از حضور بازاریان در قیام 15 خرداد سال 1342 را جبران کند. اسنادی که به تبیین شیوههای مبارزات بازاریان همچون اعتصاب و تعطیلی بازار،...
امام فرمودند: «چه شده؟» ایشان گفت: «یک نوار از سخنرانی امروز ضبط شده و آن هم دست یک نفر از مسافران ماشین من است. داشتم با اتوبوس در جادهی اصفهان مسافر میبردم، این شخص بغل گوش من گفت: من یک چیزی دارم که به دنیا نمیدهم»، گفتم: «چه هست؟» گفت: «نوار سخنرانی امروز آقا». گفتم: «بده من به آقا برسانم»، گفت: «نه!
برای ضبط سخنان حضرت امام، حدود سی چهل ضبط از تهران به قم بردیم، تعدادی ضبط هم عزیزان از قم آورده بودند. منتها فکر این را نکرده بودیم که ممکن است برق را قطع کنند، اما قمیها بهخصوص رانندگان زحمتکش کرایهای آن روز قم که در خدمت مرجع تقلیدشان بودند، با پیشبینی این مسئله، باطریهای ماشینشان را باز کرده و تعداد دیگری باطری نیز تهیه و آنها را به هم متصل ...
ویژگی اصلی قیام 15 خرداد، جنبه مذهبی آن بود که با حضور رهبران مذهبی و روحانیت معظم شیعه، توده های مختلف مردم ایران نیز در آن مشارکت جستند. از دیگر خصوصیات قیام که ریشه در شرایط اجتماعی و مختصات معنوی مردم و رهبری جنبش داشت نیز، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
همان طورکه دیدیم قیام 15 خرداد برطبق برنامه و با تصمیم قبلی گروهها نبود اما برخوردی که رژیم حاکم با آن کرد و کشتاری که انجام گرفت خودبخود بسیاری از افراد هم عقیده را بهم نزدیک ساخت و آنها را به گروهبندی وادار نمود تا نظم و ترتیبی درکار پیدا نمایند در تهران و بسیاری از شهرها کمکم جلسات چند نفری پیدا شد که اخبار را بهم میدادند، تراکت و اعلامیهها ...
قیام 15 خرداد 1342 به درستى نقطه عطف نهضت اسلامى مردم ایران نام گرفت؛ از این نظر که سرآغاز حرکتى گردید که 15 سال بعد منجر به فروپاشى نظام شاهنشاهى در ایران و جایگزین حکومتى جدید شد.
ر این اساس در اولین جلسه هیأت دولت در پی سرکوب قیام 15 خرداد، اسدالله علم ـ که خود عامل و مجری سرکوب این قیام بود ـ در صدد برآمد به طریقی رضایت این افراد را جلب نماید تا شاهد حضور مجدد آنان در تظاهرات و قیامهای مشابه نباشد. برای این منظور موضوع حمایت از خانوادههای آسیبدیده در قیام مذکور اعم از خانوادة شهدا، معلولان و مجروحان مورد توجه قرار گرفت....
براساس این رویکرد، امام در گام نخست اقدام به اعزام طلاب به شهرها و مناطق مختلف کشور نمود تا در مجالس محرم به افشاگری علیه نظام بپردازند. کلاسهای حوزه علمیه به طور رسمی هشت روز قبل از آغاز محرم تعطیل شد و طلاب به تدریج عازم مناطق مختلف کشور گردیدند. براساس یکی از گزارشهای ساواک در جلساتی که در آستانه اعزام طلاب برگزار میشد، مراجع به آنان توصیه میکردند....
نهضت هایی هم که بعد از نهضت مشروطه پدید آمدند , هیچ یک خلوص تمام نداشتند و به عناصر سیاسی و فرهنگی و فکری غرب آلوده بودند; حتی نهضتی که در اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی برای مبارزه با استعمار پدید آمد , آلوده به برخی فرآورده های فکری و سیاسی غرب (مثل ناسیونالیسم و لیبرالیسم ) بود.
علی رغم مقاومت دو ماهۀ دولت و شاه، به خاطر پافشاری مراجع و گسترش حرکتهای مردمی و هراس رژیم از بیداری و آگاهی بیشتر مردم دربارۀ برنامههای آیندۀ رژیم، علم در دهم آذر 1341 اعلام کرد این قانون قابل اجرا نخواهد بود. این خبر، خوشحالی مردم را به دنبال داشت ولی امام خمینی فرمودند: تمام اینها خیمه شببازی و دروغ است...
بلافاصله بعد از دستگیری امام تمام مراجع با انتقاد از اقدام رژیم خواستار آزادی ایشان شدند؛ اما اعتراضات به قم و تنها به جمع روحانیون خلاصه نشد. در تهران و دیگر شهرها مردم به خیابانها ریخته و دانشگاهها هم وارد میدان اعتراضات شدند.