۰
plusresetminus
روابط کاری بین موساد و ساواک در عصر پهلوی تا آنجا گسترش یافت که تعداد جاسوسان و متخصصین ضد جاسوسی اسرائیل که افراد ساواکی را تعلیم می دادند از شمار مربیان آمریکایی زیاد‌تر شد. همان وقت تعداد کثیری از کارآموزان ساواک به اسرائیل رفته و در اداره مرکزی موساد در تل‌آویو در رشته‌های ارتباطات و مخابرات، جاسوسی، ضد جاسوسی و دخول عدوانی تحت تعلیم قرار گرفتند. استفاده های گوناگونی که از دستگاه های مخصوص استماع اخبار بی‌سیم می‌توان نام برد کارآموزان ایرانی را دچار حیرت نمود. این سند فقط گوشه ای از روابط این دو دستگاه امنیتی است.
سند/ ماموران امور عملیات پنهانی مستقیم (برون مرزی) ساواک در اسراییل


 

 تاریخ: 8/5/1349

احتراما به عرض می‌رساند:

منظور: استحضار تیمسار ریاست ساواک و صدور اوامر عالی

پیشینه: در ملاقاتی که در تاریخ 8/5/49 با دوستان به عمل آمد آقای ناوت اظهار داشت با توجه به اینکه سرویس اسرائیل در عملیات جمع آوری پنهانی مستقیم به علت موقعیت خاص اسرائیل تجارب زیادی دارد در صورتی که موافقت گردد سرویس اسرائیل حاضر است که چند نفر از کارمندان اداره کل دوم در امور عملیات پنهانی مستقیم (برون مرزی) را به منظور تحصیل تجارب بیشتر به مدت کوتاهی به اسرائیل دعوت نماید.

به نامبرده پاسخ داده شد که اتخاذ تصمیم در این مورد با تیمسار ریاست ساواک می‌باشد و نظرات شما (آقای ناوت) باید به عرض معظم له رسانده شود و در صورت لزوم در کنفرانس سه جانبه که در اسرائیل تشکیل می‌گردد در کنفرانس دو جانبه بین ایران و اسرائیل مطرح و مورد مذاکره قرار گیرد.

بررسی نظریه و پیشنهاد

با عطف توجه به این که دوستان زیتون در عملیات پنهانی مستقیم (برون مرزی) دارای تجارب عملی زیادی هستند و در گذشته نیز در این مورد هم از تجارب و نظرات آنان استفاده شده است چنانچه مورد تصویب قرار گیرد پس از مذاکراتی که در این زمینه بین تیمسار ریاست ساواک و رئیس سرویس دوستان به عمل می‌آید تصمیمات لازم اتخاذ شود تا نسبت به انتخاب کارمندان اداره کل دوم برای اعزام به اسرائیل به مدت کوتاه اقدام به عمل آید.

موافقت می‌شود

22/5/49

توضیحی در درباره این سند:

این سند به صورت گزارش توسط اداره کل دوم برای ریاست ساواک تهیه شده است. همانگونه که در سند ملاحظه می شود سرویس اطلاعاتی اسرائیل به خاطر تجارب عملی در جمع‌آوری و امور عملیات پنهان نقش مربی و استاد را برای مامورین ساواک ایفا می‌نماید و ریاست وقت ساواک (ارتشبد نصیری) در تاریخ 22/5/49 با این اقدام موافقت نموده است.

 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/27741/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما