۰
plusresetminus
شکل‌گیری رشد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون تلاش‌های متعدد همه جانبه نیروهایی است که به رهبری حضرت امام (ره) توانستند انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند، نیروهایی که خود در اندیشه و عمل انقلابی بودند و با تحمل سختی‌ها و محرومیت‌ها، زمینه تحقق اراده و سنت‌ الهی را فراهم آوردند به نحوی که در این میان، شهیدان رجایی و باهنر به عنوان دو تن رجال بزرگ انقلاب اسلامی نقشی چشمگیر را در این میان دارا بودند.
مهم ترین وقایع زندگانی دو شهید الگوی انقلاب
شهید رجایی در سال 1312 در شهرستان قزوین متولد شد ، تحصیلات ابتدایی را تا اخذ گواهینامه ششم ابتدای در همین شهرستان به انجام رساند . در سن چهار سالگی از وجود داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت تکفل مادر مهربان و منیع الطبع قرار گرفت . در سال 1327 به تهران مهاجرت کرد و سال بعد یعنی در 1328 وارد نیروی هوایی شد . در مدت 5 سال خدمت در نیروی هوایی ، دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند ، سپس در سال 1335 به دانشسرای عالی رفت و به سال 1338 دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و به سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستانهای خوانسار ، قزوین و تهران به تدریس ، اشتغال ورزید . شهید رجائی در مدت تدریس ، همیشه آموزگاری دلسوز ، پرکار و شایسته بود و ضمن تدریس ، به فرا گرفتن علوم اسلامی و انجام فعالیتهای سیاسی همت می گماشت . در سال 1340 به عضویت نهضت آزادی در آمد که منجر به دستگیری وی در اردیبهشت 1342 و پنجاه روز زندان شد . پس آزادی از زندان با شهید باهنر به سازماندهی مجدد هیات موتلفه پرداخت و برای پرورش افرادی که بتوانند نبردی مسلحانه را اداره نمایند به اعزام داوطلبانی به جبهه فلسطین دست زد . در همین رابطه و برای تکمیل برنامه مزبور در سال 1350 خود شخصا به خارج از کشور سفر کرد . ابتدا به فرانسه و ترکیه رفت و از آنجا عازم سوریه شد . شهید رجایی همگام با فعالیتهای سیاسی لحظه ای نیز از خدمات فرهنگی غافل نبود از آن جمله تدریس در مدارس کمال و رفاه ، همکاری با بنیاد رفاه و تعاون اسلامی با همکاری شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهید دکتر باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی بود .

ایشان با نهایت شجاعت و شهامت مدت دو سال ، در زندانهای انفرادی رژیم پهلوی انواع و اقسام شکنجه ها را تحمل نمود و چون کوهی استوار مقاومت کرد . در اثر این مقاومتها او را به زندان قصر و سپس به اوین فرستادند . او در زندان به ماهیت واقعی منافقین پی برد و از آنها تبری جست . دوران زندان مجموعا چهار سال به درازا کشید و شهید رجائی در سال 1357 با اوج گیری انقلاب اسلامی همراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و بلافاصله وارد مبارزات سیاسی و فرهنگی گردید و به اتفاق عده ای از همکارانش برای بسیج و سازماندهی مبارزات مخفی معلمان مسلمان ، تلاش گسترده ای را آغاز کرد و موفق به ایجاد انجمن اسلامی معلمان شد .

او در راهپیمایی های عظیم سال 1357 مخلصانه و با تمام توان کوشید و نقش موثری در فعالیتهای تبلیغاتی آنها داشت . شهید رجائی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1358 ، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن کلیه مدارس شد. آیت‌الله مهدوی کنی در یک نگاه کلی، مجموعه فعالیت‌ها و ما حصل اقدامات شهید رجایی در آموزش و پرورش را چنین ارزیابی می‌کند «حضور او در آموزش و پرورش بعد از انقلاب حضوری مثمره ثمر و سازنده بود. ایستادگی او در برابر خطوط انحرافی که آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را آماج و هدف حملات خود قرار داده بود، نمونه‌ای از مقاومت او برای پیاده کردن احکام اسلام بود. او در این راه مورد حملات ناجوانمردانه‌ای قرار گرفت که شخصیت و حیثیت او را زیر سؤال می‌برد. اما از آنجا که جز به خدا نمی‌اندشید و جز رضای او را نمی‌شناخت، بدون بی‌بیم و هراس از دشمن، راه خود را سرسختانه ادامه داد و اجرای تعالیم اسلام را در مدارس ایران، اعلام کرد.

رجائی سپس به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید و به دنبال تمایل مجلس شورای اسلامی در تاریخ 18/5/1359 به عنوان اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به مجلس معرفی و با رای قاطع به نخست وزیری انتخاب شد . شهید رجائی در این مسئولیت خطیر ، علی رغم این که به فاصله بسیار کوتاهی با توطئه عظیم استکبار جهانی در ایجاد جنگ تحمیلی از سوی رژیم صدام روبرو شد و همچنین کارشکنی های بنی صدر و متحدانش و خرابکاریهای منافقین و ساواکی ها را در پیش رو داشت ، اما توانست به
بهترین وجه از عهده انجام وظایف و مسئولیتهای سنگین خود بر آید.
به دنبال عزل بنی صدر از ریاست جمهوری ، شهید رجائی با
رای اکثریت مردم محرومی که شاهد تلاشهای صادقانه این فرزند صدیق ملت و مقلد با وفای امام (ره) بودند به ریاست جمهوری انتخاب شد . اما دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی که توان تحمل وجود این مایه امید مستضعفان و عنصر ارزشمند و دلسوز را نداشتند در هشتم شهریور ماه 1360 او را به همراه یار قدیمی اش شهید باهنر در انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رساندند .

شهید حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر
شهید حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر ، در سال 1312 در یک خانواده پیشه ور ساده در شهر کرمان به دنیا آمد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مکتب آموخت و سپس به تحصیل علوم دینی در مدرسه معصومیه آن شهر پرداخت . همزمان ، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را نیز ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1332 به قم رفت و سطوح عالی علوم اسلامی را در حوزه علمیه قم طی کرد . وی فقه را در محضر مرحوم آیت الله بروجردی ، فقه و اصول را در محضر امام خمینی (ره) و تفسیر و فلسفه را نزد علامه طباطبایی فرا گرفت . شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهی رو آورد و حدود سال 1337 موفق به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعد از آن موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته علوم تربیتی و سپس دکترای الهیات از دانشگاه تهران شد . شهید باهنر ضمن تدریس و ایراد خطابه و برنامه ریزی ، دینی ، به تالیف کتب درسی اشتغال ورزید و حدود سی کتاب و جزوه تعلیمات دینی را برای تدریس (از دوره ابتدایی تا دانشسرا) تالیف کرد؛ وی همزمان ، فعالیتهای اجتماعی خود را نیز ادامه داد و در تاسیس دفتر نشر و فرهنگ اسلامی کانون توحید (مدرسه رفاه نقش موثری داشت . شهید باهنر در سال 1341 ، همکاری خود را با نهضت اسلامی و سیاسی روحانیت به رهبری امام خمینی (ره ) آغاز کرد و در اسفند ماه 1342 پس از ایراد سخنرانی هایی در مساجد ، هدایت ، الجواد و حسینیه ارشاد به مناسبت سالگرد حادثه فیضیه ، دستگیر شد و پس از آن متناوبا شش بار به زندانهای کوتاه مدت محکوم شد و از سال 1350 ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتی که به عنوان کلاس درس برپا می شد ، سخنرانی و به بیان نقطه نظرات اسلامی ، انقلابی خود می پرداخت شهید باهنر در دوران ممنوع المنبر بودن، افزون بر فعالیت های فرهنگی، به اصلاح کتاب های درسی مشغول بود. از جمله فعالیت های وی عبارتند از:
1-تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی که سالانه میلیون ها نسخه کتاب مفید منتشر می کرد.
2- تأسیس و راه اندازی مدرسه راهنمایی مفید.
3-تأسیس مکتب امیرالمؤمنین.
4- تأسیس کانون توحید.
5- راه اندازی و تأسیس مدرسه رفاه.
وی در سال 1357 با فرمان امام (ره ) به عضویت شورای انقلاب اسلامی در آمد . دیگر مسئولیتهای شهید باهنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از : مسئولیت نهضت سواد آموزی ، نماینده مردم کرمان در

مجلس خبرگان ، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی.
شهید باهنر که به سرنوشت آموزش کشور و آینده نونهالان انقلاب بی اندازه توجه داشت و مدام در فکر بهبود و پیشرفت آن بود ، سرانجام در کابینه محمد علی رجائی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد . پس از فاجعه شوم بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر بهشتی ، شهید باهنر به عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد و به دنبال انتخاب شهید رجائی به سمت ریاست جمهوری ، به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی به مجلس معرفی شد که با رای قاطع مجلس به تشکیل کابینه خود پرداخت . این شهید فرزانه و سراسر اخلاق و اخلاص و تواضع ، که خود را وقف خدمت به مردم ستمدیده کرده بود ، سرانجام پس از سالها مبارزه تلاش ، به همراه یار و یاور دیرینه اش (محمد علی رجائی ) رئیس جمهور اسلامی ایران ، در هشتم شهریور 1360 در انفجار ساختمان نخست وزیری که به دست منافقین کوردل صورت گرفت به مقام منیع شهادت دست یافت.

منابع:
1- روزشمار شمسی. علی حائری و همکاران:170.
2-روزها و رویداد ها. علی بری دیزچی و همکاران: 109-110.
3- شهید رجایی و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی. محمدمهدی سیفی: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
4-شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر. مطهره پیوسته: اشارات: شماره 136.

منبع:قدس آنلاین

https://www.cafetarikh.com/news/27961/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما