۱
plusresetminus
حکومت بنی‌امیه از سال ۴۰ هجری توسط معاویة بن ابی‌سفیان در شام آغاز شد. این حکومت تا سال ۱۳۲ هجری ادامه یافت.
چگونه حکومت بنی‌امیه سقوط کرد؟
، حکومت بنی‌امیه از سال 40 هجری توسط معاویه بن ابیسفیان در شام آغاز گردید.این حکومت تا سال 132 هجری ادامه یافت. معاویه پساز خود پسرش یزید را به ولی‌عهدی گماشت.   پس از یزید معاویه دوم مدت کوتاهی حکومت کرد. و با مرگ او خلافت اموی پایان یافت. سپس مردم شام با مروان بنحکم ابن ابی العاص بیعت کردند و مروانیان تا سال 132 هجری خلافت را عهده‌دار بودند. آخرین خلیفه اموی «مروان بن محمد» معروف به مروان حمارمی‌باشد. بیعت با ابوالعباس عبدالله بن محمد بن علی بن عبدالله بن عباس درحقیقت، انقراض حکومت امویان و برپایی حکومت عباسیان است.

مورخان، زمان بیعت با ابوالعباس سفاح را روز جمعه سیزدهم ماه ربیع الاخر سال 132 هجری نوشته‌اند. همان گونه که بیان شد، مروان بن محمد آخرین خلیفه اموی بود. و یدر سال 127 هجری به حکومت رسید.[1] در این زمان، دعوت عباسیان به اوج خود رسیده بود.

داعیان عباسی در مناطق مختلف، مردم را به «الرضا من آل محمد» شخصیت مورد رضایت از خاندان رسول الله(ص) دعوت می‌کردند.

این دعوت خصوصاً در خراسان با پیشرفت قابل ملاحضه‌ای همراه بود. ابومسلم خراسانی موفق شد از جانب عباسیان بر خراسان غلبه کند. سپس افرادی را به جنگ با مروان حمار فرستاد.[2] مروان در جنگ شکست خورد و از سوی دیگر در کوفه، مردم باعبدالله بن محمد (سفاح) بیعت کردند .... و او سپاهی را به فرماندهی عمو یشعبدالله بن عباس به جنگ مروان فرستاد که موجب شکست مجدداً مروان شد. پس ازآن مروان به مصر، فرار کرد و در همانجا مُرد و خلافت اموی با مرگ او به پایان رسید.[3]

این حکومت به واسطه جنایات واقدامات خلافی که مرتکب شده است، چهره‌ای منفی از خود به جای گذاشته است.

https://www.cafetarikh.com/news/31824/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما