۰
۱
plusresetminus
جنازه ناصرالدین شاه پس از ترورش در اردیبهشت ۱۲۷۵ (ذی‌القعده ۱۳۱۳) نزدیک به یک سال در تابوت و حلبی محکم بسته شده و در تکیه دولت به امانت گذاشته شده بود. تا علی خان امین‌الدوله صدراعظم نشد کسی به خود زحمتِ تشییعِ جنازه‌ را نداد!
عکس/مراسم تشییع جنازه ناصرالدین شاه
جنازه ناصرالدین شاه پس از ترورش در اردیبهشت ۱۲۷۵ (ذی‌القعده ۱۳۱۳) نزدیک به یک سال در تابوت و حلبی محکم بسته شده و در تکیه دولت به امانت گذاشته شده بود. تا علی خان امین‌الدوله صدراعظم نشد کسی به خود زحمتِ تشییعِ جنازه‌ را نداد! حتی در آن روز هم مظفرالدین شاه تا وسطهای خیابان باب همایون کالسکه را دنبال کرد، و سپس به خاطرِ پا درد به قصر بازگشت. عین‌السلطنه در جلد ۲ – ص ۱۱۴۴ روزنامه خاطراتش گزارشِ دست اول و مبسوطی از تشییعِ جنازه عمویش برایمان به جا گذاشته و جزئیات مسیر آن را از مقابل سر در الماسیه تا حرم حضرت عبدالعظیم یادداشت کرده است.



 




در یک صفحه گزارش دو عکس قرار داده شده است. بالایی فراشهایی را به تصویر می‌کشد که تابوت را از تکیه دولت به محل مراسم منتقل می‌کنند، و پایینی کالسکه آماده را جلوی سر در الماسیه در خیابان باب همایون نشان می‌دهد. این عکس توسط آنتوان سوروگین برداشته شده است .

https://www.cafetarikh.com/news/35168/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
United Arab Emirates
علی نصیری
باسلام
میخواستم درمورد ساعتها در زمان قاجاریه که نویسندگان استفاده میکردند اطلاعاتی بدست آورم درصورت راهنمایی ممنون میشوم،مثل دو از دسته گذشته یا سه ساعت از شب رفته؟