۲
plusresetminus
شاه از رویه بی بی سی در گزارش اخبار مربوط به آشوب‌های ایران ناراضی است و اعتقادش بر این است که گردانندگان بی بی سی مخالفان حکومت ایران را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند.
اولویت‌ها و انتقادات شاه در اوج آشوب‌ها

شاه در اواخر حکومت خود به دلیل مواجهه با بحران سیاسی، نسبت به حامیان غربی خود نیز بدبین شده و از آنان انتقاد می‌کرد. در مواردی او همچنین سازمان‌های غربی را به توطئه علیه خود نیز متهم می‌کرد. با این حال بلندپروازی سیاسی و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نیز همچنان ادامه داشت:
««مایکل ویر» مدیر کل وزارت خارجه انگلیس برای صرف ناهار به سفارتخانه آمد، که با توجه به برپایی کنفرانس پیمان سنتو در روز چهارشنبه آینده، احتمال دادم قصد «مایکل ویر» از این ملاقات چیزی نیست جز کسب اطلاع از مواضعی که ممکن است به طور غیر مترقبه از سوی ایران در کنفرانس سنتو اختیار شود. ولی در خلال صحبت، او اصلاً چنین مساله‌ای را به میان نکشید و در عوض به بیان نکات دیگری پرداخت که اهم آنها عبارت بود از:
۱) شاه از رویه بی بی سی در گزارش اخبار مربوط به آشوب‌های ایران ناراضی است و اعتقادش بر این است که گردانندگان بی بی سی مخالفان حکومت ایران را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند.
۲) ضیاء الحق (رئیس‌جمهور پاکستان) مقامات عربستان سعودی را به طور خصوصی مطمئن کرده که مجازات «ذوالفقار علی بوتو» را به تعویق خواهد انداخت.
۳) ایران به حکومت آفریقای جنوبی که از نظر نفت وابستگی شدیدی به ایران دارد. فشار آورده تا هرچه زودتر موافقت خود را برای یافتن فرمولی در مورد استقلال «ناميبيا» اعلام کند.»


منبع: پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه ح.ا. مهران، تهران، انتشارات اطلاعات، 1373، ص 169
 
https://www.cafetarikh.com/news/48595/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما