۰
plusresetminus
اقدامات و واکنش‌های امام در قبال اصلاحات جدید هنگامی که تمام تلاش‌های مراجع و روحانیون برای جلوگیری از تصویب لوایح انقلاب سفید شاه بی‌نتیجه ماند آنان به یک مبارزه منفی روی آوردند. اولین اقدام آنان تحریم همه‌پرسی بود.
اولین واکنش امام به تصویب انقلاب سفید

واکنش امام به لایحه انقلاب سفید نیز به مانند لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود. به عبارتی ایشان ترجیح دادند به جای تصمیم یکجانبه، ابتدا با روحانیون و علما نشستی برگزار کنند و دیدگاه آنان را نیز جویا شوند. با این حال نتیجه این نشست از نظر تاثیرگذاری بر تصمیم شاه بی‌نتیجه بود. با این نتیجه، امام و سایر روحانیون به مبارزه دیگری روی آوردند:

«اقدامات و واکنش‌های امام در قبال اصلاحات جدید هنگامی که تمام تلاش‌های مراجع و روحانیون برای جلوگیری از تصویب لوایح انقلاب سفید شاه بی‌نتیجه ماند آنان به یک مبارزه منفی روی آوردند. اولین اقدام آنان تحریم همه‌پرسی بود. امام خمینی زمانی این تصمیم را می‌گیرد که در جلسه‌‌ای شرایط جدید را برای همه تشریح می‌کند و می‌گوید: «باید توجه داشت که این حادثه را‌ نمی‌توان با غائله تصویب نامه مقایسه کرد... آن غائله به حسب ظاهر به دولت مربوط می‌شد، طرف حساب ما دولت بود، شکست نیز به پای دولت محسوب می‌گردید ... لکن در اینجا آن که روبه روی ما قرار دارد و طرف خطاب و حساب ما می‌باشد شخص شاه است که در مرز مرگ و زندگی قرار گرفته و چنان که خود اظهار داشته عقب نشینی او در این مورد به قیمت سقوط و نابودی او تمام خواهد شد. تحریم همه پرسی مورد موافقت علما قرار می‌گیرد و به مردم نیز اعلام می‌شود که در آن شرکت نکنند.»


منبع.علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 217
https://www.cafetarikh.com/news/49401/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما