۰
plusresetminus
‌آیت‌الله مهدوی کنی و شهید ‌آیت‌الله محمد جواد باهنر به عنوان اعضای ناظر عضو شورای انقلاب در جلسات دولت موقت شرکت می‌کردند و نظرات خود را بیان می‌کردند.
نقش آیت‌الله مهدوی کنی در شورای انقلاب

آیت‌الله مهدوی کنی بعد از پیروزی انقلاب نقش پررنگی در جریانات سیاسی داشت. با این حال ایشان در برخی از نهادهای انقلاب عضویت نداشت. اما این موضوع مانع از آن نبود که وی نتواند دیدگاه‌های سیاسی خود را منعکس کند:

«‌آیت‌الله مهدوی کنی در نگارش متن حکم ‌نخست‌وزیری مهندس بازرگان- پس از تائید کلیات حکم توسط حضرت امام- به همراه ‌آیت‌الله‌‌ هاشمی رفسنجانی و شهید مطهری و افرادی دیگر همکاری داشت. در این زمان، هم دولت شاهپور بختیار که آخرین ‌نخست‌وزیر رژیم پهلوی بود بر سر کار بود و هم شورای انقلاب که از طرف امام ماموریت داشت روند انتقال قدرت را پیگیری نماید فعال بود و هم دولت مهندس بازرگان رسماً به عنوان اولین دولت نظام جمهوری اسلامی با تشکیل کابینه تلاش داشت اوضاع را به کنترل خود درآورد. برای هماهنگی بیشتر بین دولت موقت و شورای انقلاب برخی از اعضای شورای انقلاب در دولت موقت عضو بودند. برای حل اختلاف نظر‌ها  میان دولت و شورای انقلاب که در نبود نهاد‌های قانونی رخ می‌داد ‌آیت‌الله مهدوی کنی و شهید ‌آیت‌الله محمد جواد باهنر به عنوان اعضای ناظر عضو شورای انقلاب در جلسات دولت موقت شرکت می‌کردند و نظرات خود را بیان می‌کردند. اگر چه آن‌ها  حق رأی نداشتند در این جلسات ‌آیت‌الله مهدوی به بسیاری از مصوبات دولت ایراد‌ می‌گرفت و نظر خود را بیان می‌کرد.»



منبع: مهدی قیصری، یار امام، یاور امام، زندگی و مبارزات آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1395، صص 128- 129
https://www.cafetarikh.com/news/49408/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما