کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشف ژتون‌های عصر آهن + عکس

16 آذر 1394 ساعت 19:55

کاوش در تپه شیره تل الوند به شناسایی سه دوره فرهنگی متعلق به عصر آهن، عصر مفرغ قدیم و جدید و دوره نوسنگی جدید منجر شد که در میان داده‌های بدست آمده پیکرک حیوانی از جنس سنگ با نقش قوچ ، دوک سنگی و ژتون‌های سفالی در زمره شاخص‌ترین اشیا مکشوفه هستند.


محمد رضا عسگری سرپرست هیات باستان شناسی منطقه تپه شیره تل الوند با اعلام این خبر هدف از کاوش در این منطقه را علاوه بر شناسایی ادوار مختلف تاریخی – فرهنگی، گاهنگاری نسبی و مطلق لایه‌های تاریخی فرهنگی و تعیین عرصه و حریم تپه شیرتل و آزاد سازی بخشی از عرصه این محوطه در راستای تعریض بلوار خلیج فارس شهرستان الوند استان قزوین عنوان کرد.

وی افزود: پس از بروز مشکلات و معضلات فراوان که برای ساکنین شهر الوند و کارکنان شرکت‌های صنعتی الوند از جمله ترافیک سنگین در شروع و پایان کار کارخانجات، زخمی شدن بسیاری از ساکنان شهر و کارکنان شهرک‌های صنعتی به دلیل وجود پیچ خطرناکی به‌وجود آمد که در نهایت فرمانداری، شهرداری و شرکت شهرهای صنعتی شهر الوند پیشنهاد تعریض بلوار خلیج فارس را ارائه دادند.

 

این باستان شناس گفت: موضوع تداخل بخشی از این مسیر با تپه شیره تل و میسر نشدن امکان تغییر مسیر جاده در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مطرح و در نهایت پس از بررسی و تهیه طرح و ارسال به پژوهشگاه میراث فرهنگی طرح در پژوهشکده باستان شناسی ارزیابی و در نهایت با موضوع کاوش اضطراری و تعیین عرصه و حریم تپه شیره تل موافقت شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز کاوش اضطراری و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه شیره تل الوند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است. براین اساس کاوش در تپه شیره تل الوند به شناسایی سه دوره فرهنگی متعلق به عصر آهن، عصر مفرغ قدیم و جدید و دوره نوسنگی جدید منجر شد که در میان داده‌های بدست آمده پیکرک حیوانی از جنس سنگ با نقش قوچ، دوک سنگی و ژتون‌های سفالی در زمره شاخص‌ترین اشیا مکشوفه هستند.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 19671

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/19671/کشف-ژتون-های-عصر-آهن-عکس

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com