کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از نظر قوام حشرات موذیه چه کسانی بودند؟

8 آبان 1396 ساعت 9:54

قوام رجل دارای اعتباری بود. اما هرگز به نقش مردم اعتقادی نداشت. او نه به مردم اعتقاد داشت و نه به حرکت به نمایندگی از مردم. بلکه به طور کلی رویه ای مستبدانه را در پیش می گرفت. از این رو به اعتراضات در مقابل تقلب در انتخابات و یا نهضت ملی شدن نفت که کاری مردمی بود نیز اعتقادی نداشت و از این رو خواهان مقابله با مصدق و اطرافیانش بود . . .


کافه تاریخ- کشکول

 

قوام رجل دارای اعتباری بود. اما هرگز به نقش مردم اعتقادی مداشت. او نه به مردم اعتقاد داشت و نه به حرکت به نمایندگی از مردم. بلکه به طور کلی رویه ای مستبدانه را در پیش می گرفت. از این رو به اعتراضات در مقابل تقلب در انتخابات و یا نهضت ملی شدن نفت که کاری مردمی بود نیز اعتقادی نداشت و از این رو خواهان مقابله با مصدق و اطرافیانش بود:

«دکتر مصدق پس از نطق در مسجد شاه و نمایشات پرحرارت دانشجویان با عده ای از قبیل سیدمحمد صادق طباطبایی و متین دفتری و تهرانچی و امام جمعه تهران در دربار تحصن اختیار کرده بودند. از این قسمت قوام نگرانی داشت که مبادا شاه به آنها روی خوشی نشان بدهد. به وسایل مختلفه و با صرفنظر از دوستان خودش و فداکردن عده ای از آنان شاه را جلب کرده بود و از طرف شاه به متحصنین روی خوش نشان داده نمی شد. تا پس از چند روزی خارج شده و مایوسانه به منازل خود می روند. همان هایی که قوام در اعلامیه های آتشین خود بر آنها نام حشرات موذیه گذاشته بود و در دوره چهاردهم تعزیه گردان بودند و اصولا با آمدن قوام روی کار تا آخر به مخالفت خود باقی ماندند. هر یک از راهی مجدد انتخاب شده و اگر عده ای محروم ماندن آنهایی که به جای سابقین انتخاب شدن به مراتب از جهات شهرت و شخصیت پست تر و کم وزن تر بودند...»

 

منبع: محمدولی میرزا فرمان فرماییان، از روزگار رفته حکایت، به کوشش: منصوره اتحادیه و بهمن فرمان، تهران، کتاب سیامک، 1382، ص 64

 


کد مطلب: 36392

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/36392/نظر-قوام-حشرات-موذیه-کسانی-بودند

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com