کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سربازان عراقی در چه شرایطی پا به جنگ می‌گذاشتند؟

4 مهر 1400 ساعت 12:08

جوان‌ها به روستاها و بستان‌ها و باغها و نخلستان‌ها فرار می‌کنند و گاهی هم درگیری به وجود می آید و برخی به کشورهای مجاور رفته اند و تازه بودن چنین افرادی در جبهه دردی را دوا نمی کند.



مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در سال‌های پایانی دفاع مقدس مقاله‌ای درباره وضعیت کشورمان برابر عراق نوشت که مباحث مختلفی در آن مطرح شد. این مقاله نوعی ارزیابی از شرایط ایران و عراق در جنگ تحمیلی بود که اطلاعات جالبی در آن وجود دارد. در بخشی از این مقاله به مشکل دشمن در سربازگیری اشاره شده است.
 


در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: عراق از جهت تأمین نیروی انسانی برای جنگ دچار مشکل است. در یک جبهه هشتصد - نهصد کیلومتری باید به مقدار وسیعی آمادگی داشته باشد که در هر گوشه از آن اگر آماده نباشد احتمال ورود ما را می دهد و با این وضع باید از نظر نیروی انسانی سرمایه گذاری بسیاری بکند، با توجه به این که جمعیت عراق یک سوم جمعیت ما است و مردمش هم همکاری نمی‌کنند و سربازان زیادی از جبهه فرار می‌کنند و الآن سربازگیری در عراق کار بسیار دشواری است، گرچه دوره سربازی آنها چهار ساله است ولی در عین حال سربازهای فراوانی نمی توانند به دست بیاورند.
 
جوان‌ها به روستاها و بستان‌ها و باغها و نخلستان‌ها فرار می‌کنند و گاهی هم درگیری به وجود می آید و برخی به کشورهای مجاور رفته اند و تازه بودن چنین افرادی در جبهه دردی را دوا نمی کند. از طرفی بخش عظیمی از مردم عراق یا شیعه هستند یا کرد، که آنها اصولا حاضر نیستند جنگ کنند و حضورشان در جبهه اجباری است و اهل سنت نیز دل خوشی از بعثی‌ها ندارند، زیرا آنها هم می دانند بعث، مسلمان نیست و به آنها دروغ می گوید و اصولا مایه اش الحادی است، بنابراین برای رژیم عراق تأمین نیرو، کار بسیار مشکلی است. همچنین جنگیدن عراق نظیر جنگیدن ما نیست، عراق بسیار گران می‌جنگد، چون متکی به اسلحه‌های پیچیده‌ای است که قیمت آنها سرسام آور است.
 
منبع: بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ ، داود علی بابایی، 1387، ص 109.
 


کد مطلب: 48405

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48405/سربازان-عراقی-شرایطی-پا-جنگ-می-گذاشتند

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com