کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رد پای یک زن در مبارزات مطبوعاتی دوره قاجار

2 مرداد 1400 ساعت 16:21


روزنامه‌نگاری در دوران قاجاریه با مشکلات بسیاری همراه بود و با روزنامه‌نگاران به عناوین مختلف برخوردهای سخت صورت می‌گرفت.
 
«اصفح المتکلمین» اولین روزنامه گیلان را در 1286 خورشیدی به نام «خیرالکلام» به چاپ ‌رساند. اما روزگاری پیش آمد که برخورد با مطبوعات آن زمان شروع شد و بر همین اساس افصح و یارانش چهل و پنج روز تمام بدون گناه در زندان با شکنجه‌های گوناگون دست به گریبان بودند. افصح را ممنوع الملاقات کرده روزانه به چوب و فلک می‌بستند.
 
«فریدون نوزاد» (1395-1301) نویسنده و محقق درباره این واقعه این‌گونه می‌نویسد: به همسرش اجازه دیدار شوی نمی دادند ولی این زن نستوه فرصت را با آه و ناله و نذر و نیاز نگذرانید و به مبارزه علیه حاکم برخاست و به تهران رفت، شکواییه ها نوشت، به مجلس، به آزادی‌خواهان و به جراید روی آورد و از همه خواست در نبرد علیه بیداد و اجحاف او را یاری دهند، دادخواست افشا کننده‌اش در شماره ششم سال یکم روزنامه مساوات که از جراید مهم و صاحب نفوذ عصر بود، به چاپ رسید و ایجاد سر و صدایی کرد، تا آنجا که صور اسرافیل روزنامه وزین و مورد تایید جامعه در شماره ۱۵ خود از وی حمایت کرد.
 
«فریدون نوزاد» (1395-1301) نویسنده و محقق

 مبارزات این زن ستیزنده اثر خود را بخشید. افصح المتکلمین آزاد شد و به تهران رفت و در آن جا شماره های ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ روزنامه خیرالکلام را فقط در توضیح و تشریح مظالم عمال خودکامه و زورگویی‌ها و قلدری حکام بیدادگری چون نصرت الله امیراعظم و درخواست محاکمه او چاپ و نشر داد و سبب شد دگرباره مدیران جراید به هماوایی او برخیزند.
 
منبع : تاریخ جراید و مجلات گیلان، فریدون نوزاد، 1379، ص 18.
 


کد مطلب: 48433

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48433/رد-پای-یک-زن-مبارزات-مطبوعاتی-دوره-قاجار

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com