کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو روایت شگفت‌انگیز از یک خلبان ایرانی

16 شهريور 1400 ساعت 16:31

امیر سرتیپ «اسدالله عادلی» خلبان شجاع جنگ تحمیلی، از فاصله ۴۰۰ مایلی از داخل خاک ایران، فقط با یک شنود ساده توانست عیب جنگنده آمریکایی را پیدا کند و جان خلبانش را نجات دهد!


«کارا هولتگرین» خلبان زن نیروی دریایی آمریکا، درباره قرار گرفتن در یک وضعیت خطرناک و کمک یک خلبان ایرانی به وی در جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ می‌گوید: در حین ماموریت ناگهان آژیر به صدا در آمد و هیچ یک از متخصصان و مهندسان ناو آبراهام لینکلن نتوانستند عیب تامکت را پیدا کنند! همه ناامید بودند و چیزی به سقوط من نمانده بود که ناگهان صدایی از بیسیم شنیده شد و با راهنماییش جان من را نجات داد و باعث حیرت و تحسین کل پرسنل ناو لینکلن شد!
 
امیر سرتیپ «اسدالله عادلی» خلبان شجاع جنگ تحمیلی، از فاصله ۴۰۰ مایلی از داخل خاک ایران، فقط با یک شنود ساده توانست عیب جنگنده آمریکایی را پیدا کند و جان خلبانش را نجات دهد!

خلبان اسدالله عادلی
 
همچنین گفته می شود در جریان پروازی که اسدالله عادلی به همراه هواپیمای اف-۱۴ با کابین عقبی امیر سرتیپ «محمد مسبوق» انجام داد، یک فورمیشن از هواپیمای «میگ۲۳ » فلاگرهای عراقی جهت انجام عملیات بمباران در خاک ایران مشغول پرواز بودند که توسط رادار تامکت (اف-۱۴) شناسایی شدند. مهمترین اتفاق این ماجرا تصمیم سرهنگ اسدالله عادلی بود؛ تصمیمی که منجر به انهدام هر سه فروند میگ۲۳ عراقی و خلق شگفت‌انگیزترین پیروزی هوایی تاریخ تنها با شلیک یک موشک «فونیکس» شد.

خلبان محمد مسبوق
 
خلبان نابغه ایرانی با توجه به فورمیشن نزدیک کرکس‌های عراقی تصمیم گرفت با یک موشک فونیکس هواپیمای لیدر را مورد اصابت قرار دهد. با رها شدن موشک فونیکس و برخورد به میگ۲۳ لیدر، در اثر ترکش‌های ناشی از انفجار، هر سه هواپیمای عراقی در دم منهدم شدند و این عملیات شگفت‌انگیز در تاریخ جنگ‌های هوایی دنیا به ثبت رسید.
 


منبع : نبرد تامکت‌های ایران، تام کوپر، ترجمه فرزاد بیشاپ، ، 1395، ص 69.
 


کد مطلب: 48513

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48513/دو-روایت-شگفت-انگیز-یک-خلبان-ایرانی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com