کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انقلاب اسلامی ایران؛ نخستین انقلاب عصر الکترونیک

22 شهريور 1400 ساعت 16:52


استفاده بهینه و هوشمندانه انقلابیون ایران از وسایل ارتباطی آن دوران یکی از مواردی بود که به گسترش افکار و آرمان‌های امام راحل (ره) و وقوع انقلاب اسلامی ایران کمک فراوانی کرد.
 
استفاده از نوار کاست در ترویج سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی بسیار مثمر ثمر واقع شد و جوانان بسیاری را جذب آرمان‌های امام کرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که بسیاری از جمله «برنارد لوئیس» (2018-1916 میلادی) تاریخ‌نگار و یکی از خاورشناسان برجسته انگلیسی انقلاب اسلامی ایران را یکی از انقلابات نوین در عصر الکترونیک توصیف کند.
 
«برنارد لوئیس» (2018-1916 میلادی)

وی در این باره می‌نویسد:  [امام] خمینی (ره) را باید اولین خطیب پرنفوذی شمرد که سخنانش را با نوار از خارج به گوش میلیون‌ها تن از هم میهنانش می رساند؛ اولین پیشوای انقلابی در تبعیدی بود که پیروانش را در وطن با تلفن رهبری کرد. دست شاه به اصطلاح مریزاد که آیت الله [خمینی] را به فرانسه تبعید کرد که این امکانات در اختیارش قرار بگیرد، مواردی که در عراق در دسترسش نبود. در ضمن طبیعی است که تجهیزاتی چون دستگاه فکس، ارتباطات الکترونیکی و آنتن ماهواره در اختیار کسانی هم هست که قصد براندازی آنها را دارند. بنابراین انقلاب اسلامی ایران نخستین انقلابِ به راستی امروزین عصر الکترونیک بود.
 
منبع: خاورمیانه، برنارد لوئیس، حسن کامشاد، ، 1396، ص 387.
 


کد مطلب: 48523

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48523/انقلاب-اسلامی-ایران-نخستین-عصر-الکترونیک

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com