کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قتل یک روزنامه نگار برای نخست وزیر شدن رزم ‌آرا

11 مهر 1400 ساعت 19:46

تلاش رزم آرا که جاده را برای نخست وزیری خود هموار می ساخت، برای قطع آن مقالات بجای نرسید و سرانجام رزم آرا برای رسیدن به هدف خود تدبیری اندیشید و آن از بین بردن احمد دهقان بود.



فعالیت مجله تهران مصور به چهار دوره تقسیم می‌شود که اولین دوره به صاحب امتیازی عباس نعمت از ۱۳۰۸–۱۳۲۰ در تهران روزهای شنبه هر هفته منتشر می‌شد. مقالات آن عمدتاً اجتماعی، تاریخی و فکاهی و شامل اخبار روز بود. تهران مصور در ۱۳۲۰ شمسی برای مدتی تعطیل شد. از خرداد ماه ۱۳۲۱ به صاحب امتیازی احمد دهقان منتشر شد و پس از ترور و قتل احمد دهقان، در ۱۳۲۹ مهندس عبدالله والا صاحب امتیاز و محمود رجاء سردبیر آن شدند. این مجله بعد از انقلاب به دلیل وابستگی به ساواک دیگر منتشر نشد.
این مجله روایتی از قتل دهقان برای نخست وزیر شدن رزم آرا را نیز در دل خود دارد. باقر عاقلی در این خصوص می نویسد:

تلاش احمد دهقان و عبدالله والا موجب گردید که مجله تهران مصور خیلی زود جای خود را در مطبوعات ایران باز کند. بعد از مدتی رزم آرا رئیس ستاد به مجله تهران مصور نزدیک شد و اخبار اختصاصی ارتش در آن مجله چاپ می شد و حتی مجله در چاپخانه ارتش چاپ و صحافی می گردید. مجله تهران مصور در عین حال که از ارکان ارتش شده بود یک مجله به تمام معنی ضد کمونیست بود و در هر شماره مطالبی علیه شوروی در آن انتشار می یافت. انتشار سلسله مقالات من جاسوس شوروی در ایران بودم سروصدای زیادی بلند کرد و شوروی ها عدم رضایت خود از این مقالات گوشزد نمودند. تلاش رزم آرا که جاده را برای نخست وزیری خود هموار می ساخت، برای قطع آن مقالات بجای نرسید و سرانجام رزم آرا برای رسیدن به هدف خود تدبیری اندیشید و آن از بین بردن احمد دهقان بود. دهقان در خرداد ۱۳۲۹ در گراندهتل محل کارش کشته شد. پس از قتل دهقان مدیریت این نشریه به والا واگذار شد و رزم آرا هم به نخست وزیری رسید.
احمد دهقان


منبع: دکتر باقر عاقلی، رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، 1380، ص 1685.
 


کد مطلب: 48538

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48538/قتل-یک-روزنامه-نگار-نخست-وزیر-شدن-رزم-آرا

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com