کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا با کشف حجاب کیفیت زندگی زنان بالا رفت؟

1 آذر 1400 ساعت 14:25

بررسی مطبوعاتی که وقایع تاریخی در آن مندرج شده است یکی از راه های مطالعات تاریخ و آشنایی از نزدیک با حوادث و تحولات دوران های گذشته است.



بررسی مطبوعاتی که وقایع تاریخی در آن مندرج شده است یکی از راه های مطالعات تاریخ و آشنایی از نزدیک با حوادث و تحولات دوران های گذشته است. در حوزه کشف حجاب که یک مسئله فرهنگی تاریخی است و به زور رضاخان سعی کرد که به قول خود مدرنیته‌ای که تنها ظاهری بود را خصوصا در حوزه جنسیتی به جامعه تزریق کند، کارشناسان تاریخی و مورخان نظرات جالب توجهی دارند. در همین رابطه «حسین ابوترابیان» کارشناس و مترجم کتب تاریخی با نگاهی به روزنامه ها درباره مسئله کشف حجاب رضاخانی مطرح می کند:

«احتمالا مسأله کشف حجاب و بازگشت زنان به ویژه زنان طبقه پایین جامعه به چادر و دیگر تقیدات مذهبی را در نظر گرفته‌اند و به دیگر ابعاد این امر توجهی ننموده اند. برای درک این مطلب که آیا تغییر و تحولات مثبتی در وضعیت زنان در این دوره صورت گرفته یا نه، کافی است نگاهی به نشریات این دوره بیافکنیم. در یکی از مقالات «روزنامه ایران ما»، تحت عنوان «تقسیم عادلانه ثروت» در این زمینه چنین آمده است: «به ندرت در روزنامه‌ای به موضوع‌هایی مانند تحول زندگی زنان و تأثیر آن به این که همگی تصدیق می کنند چنین تحولی واقعا انجام گرفته است، بر می‌خوریم. »


منبع: حسین ابوترابیان، مطبوعات ایران از شهریور 1320 تا 1326، تهران اطلاعات، 1366، ص 56.
 


کد مطلب: 48572

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48572/آیا-کشف-حجاب-کیفیت-زندگی-زنان-بالا-رفت

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com